- tor 03 sep 2020, 18:05
Låter rätt troligt att det är någon enhet på LIN-bussen som är död alternativt avbrott på bussen någonstans då flertalet enheter ej fungerar. Om jag inte missminner mig finns det två olika LINbusser från CCM panelen (klimatpanelen) varav en separat går till förarstolen?, alltså den "vänstra" sidan och den andra till den högra sidan där dels passagerarstolen är ansluten samt AQS sensorn (om din bil har en sån dvs) samt DMMerna (Damper Motor Module) alltså spjällmotorerna. Eftersom jag antar att några av de fungerar skulle jag gissa att felet/avbrottet ligger vid den sista fungerande spjällmotorn alternativt nästkommande spjällmotor. Kolla kretsschemat för din bil, finns att googla fram på nätet.
Sen om du har tillgång till Vida så kan du läsa ut vilka enheter som ej svarar på bussen och således ganska enkelt lokalisera var felet kan tänkas vara. Alternativt kan flertalet noder på LIN-bussen vara paj, men det är nog inte så troligt...
Sen om du har tillgång till Vida så kan du läsa ut vilka enheter som ej svarar på bussen och således ganska enkelt lokalisera var felet kan tänkas vara. Alternativt kan flertalet noder på LIN-bussen vara paj, men det är nog inte så troligt...
- By KalleJ