Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Ser jag en hund som bara ligger utan att reagera när man knackar på rutan då ringer jag polisen och säger åt dom att jag kommer knacka en ruta för att rädda ett liv. Ber sedan någon person att stå som vittne till det hela och knackar rutan förarplats.
Användarvisningsbild
av Scania
En hundägare som har lämnat sin hund i en bil under varma förhållanden kan åtalas för djurplågeri.

Enligt Brottsbalken (16 kap. 13 §) gäller att ”Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djuret för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år”.

Ovanstående hittade jag på:
http://virrigavovva.wordpress.com/varma-bilar/
Användarvisningsbild
av Ticken
Jag har varit med om en sån här sak.. Parkerade på en Ica parkering, och kliver ur bilen. Går 20 meter till en pizzeria som låg precis bredvid själva Ica affären och beställer käk.
Så sitter jag och min polare där och väntar, då rusar det in en skitstressad tjej och börjar skrika "Va faaaan!! vem har bilen där ute!! Va faaan!".
Då man har fått kanske så rejält med träning att agera i stressade situvationer så medans alla andra bara sitter och inte vågar säga någonting utan bara titta lite försikigt på henne så ställer jag mig upp och pekar med hela handen och talar lugnt, högt och tydligt.
"Lugna ner dig, vad har hänt."
Hon rabblar på om någon hund i en bil och vid det här tillfället är jag redan påväg förbi henne ut genom dörren. Ser redan att det står ett par vid en bil och tittar in.
Det ligger en liten hundstackare i baksätet och bara flåsar. Men tanke på hur varmt det var utanför så vågar jag inte ens gissa på hur varmt det var där inne.
Jag kommer som sagt fram till bilen och tar tag i en kille som står där och frågar honom: "Snabbt, förklara. Vad har ni vidtagit för åtgärder?"
Han bara står där som en fågelholk och glor på mig och hinner inte säga mer än:
"är du civilpol..."
Jag vänder mig om och står redan i telefon. Ringer LKC och får tag på en trevlig konstapel vid vilken jag lämnar regnumret på bilen.
Han ska försöka få tag i ägaren på bilen och jag berättar att jag väntar i max 5 minuter till, sen åker rutan. Han förklarar att problemet är att rent rättsligt är det jag som kommer få problem då.
Jag är medveten om det. Men jag kan ta det.
Lägger på och säger åt en tjej på plats att leta upp en huvudnyckel (gatsten) att öppna bilen med, hon piper iväg.
(Lustigt är att hittils är det bara jag som gör något. Alla andra tittar på..)
Så, det tar omkring 4 minuter, sen kommer polisen in på parkeringen. Dom stannar vid oss och jag förklarar att det var jag som ringde.
Hínner inte säga mer än så sen kommer det ung kille ut ur Ica affären med mobilen i hand och ser skitirriterad ut.
Han går förbi mig, polisen och alla andra utan att säga något, öppnar bildörren, vevar ner rutan ca 10 centimeter och stänger dörren och börjar gå igen.
Då rusar poliserna ifatt honom och pekar på bilen, skäller ut honom för noter och sen fick han lämna parkeringen med bilen.
Polisen åker iväg och jag och min polare går och hämtar våran mat.

Lustigt är lixom att ingen förutom den första kvinnan som GÖR NÅGOT. Känns riktigt surt faktiskt, typiskt det där att knyta näven i fickan och inte agera.
Vet faktiskt inte vad som gör mig mest förbannad, hur svårt att ska det vara att ta befälet i en situvation och styra upp den?

/Ticken
av llesrof
Lustigt är lixom att ingen förutom den första kvinnan som GÖR NÅGOT. Känns riktigt surt faktiskt, typiskt det där att knyta näven i fickan och inte agera.
Vet faktiskt inte vad som gör mig mest förbannad, hur svårt att ska det vara att ta befälet i en situvation och styra upp den?
Vilken tur att du kom och kunde peka med hela handen och styra upp alla som var handlingsförlamade. :D
av Peanuts
Scania: Jepp den sidan har vi ett slags samarbete med kan man säga :-) Vi har samma info och kontakt med jämna mellanrum.

I Brottsbalken finns det till och med med som exempel på vad man får göra
Brottsbalken (24 kap, 4§): ”En gärning som någon (---) begår i nöd utgår brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig. Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom, eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse.” Följande exempel ges: ”Det bör vara tillåtet att genom att slå sönder en fönsterruta rädda en gammal hund utan något egentligt ekonomiskt värde från att dö.”
av Peanuts
Det är tragiskt hur "kalla" folk är som inte kan bry sig om och agera, om inte slå en ruta vid riktigt akut situation, i allafall ringa polisen. Folk som är så nyfikna annars....
Användarvisningsbild
av vetten
Ja själv skulle jag inte tveka att först slå in rutan för att rädda hunden och sen ringa snuten och be dom komma och hjälpa mej att reda ut varför jag kände att det jag gjort var nödvändigt. Tror tillochmed att jag skulle i värsta fall betala rutan bara jag visste att han inte fick behålla hunden.
Användarvisningsbild
av Ticken
llesrof skrev:
Vilken tur att du kom och kunde peka med hela handen och styra upp alla som var handlingsförlamade. :D
Jadu, ibland krävs det någon som tar tag i saker och ting och ser till att det händer något..
Peanuts skrev:Det är tragiskt hur "kalla" folk är som inte kan bry sig om och agera, om inte slå en ruta vid riktigt akut situation, i allafall ringa polisen. Folk som är så nyfikna annars....
Precis, problemet är att det är där det slutar. Titta bara på någon som blir misshandlad eller så annars. Folk går gärna fram och tittar på när det ligger någon och blöder. Men ingen vågar fråga om personen i fråga behöver hjälp eller åtminstånde lite papper att torka av sig blodet på..
Folk är nyfikna ja, men när det kommer till kritan..

/Ticken

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]