Tartryffel skrev:Jag fick lära mig en gång att om man sätter ett för stort batteri i en bil så orkar generatorn inte ladda fullt så snabbt, eller nåt liknande problem. Man skulle iaf inte kunna tillgodogöra sig kapaciteten utan att ladda det med batteriladdare då och då, fattade jag det som. Typ att ett kraftigare batteri kan lämna mer ström på en och samma gång, men också är långsammare att ladda vilket skulle göra att man med (för) korta sträckor mellan varje starttillfälle till slut skulle köra det tomt.
Tyvärr kan jag för lite om sånt för att säga nånting säkert, men nån kunnig läsare kan säkert fylla i här :)
Blybatteriet laddas med konstant spänning upp till 14,4-15V vid cyklisk drift så till slut så laddas även det stora batteriet
allt är bara fråga om tid, men fortfarande gäller regeln det du tar ut måste laddas tillbaka gånger en faktor 1.x
pga förluster i den kemiska processen, det gäller oavsett om du har litet eller stort batteri.
Vet ej faktorn för blyaccar men för nickelcadmium/nockelmetallhydrid så ligger faktorn på 1.4 x kapaciteten
Så din lärdom kanske kommer från praktisk användning typ vintertid då strömuttaget maxar + korta körsträckor + att batteriet tar emot laddning sämre när det är kallt...så efter en tid så är även stora batteriet tvärslut.
Moderna generatorer har inbyggd temperaturkompensering för o hantera laddningen på bästa sätt sommar/vintertid.
Lite info taget ur Vadis...
motorrumstemp.mätt av generatorns elektronik.
vid 100 grader ligger spannet på 13,45-14.05v
vid 25 grader ligger spannet på 14,35-14.65v
vid -5 grader ligger spannet på 14,59-15.0v
vid -13 grader ligger spannet på 14,58-15.09v
vid -40 grader ligger spannet på 14,52-15.15v
Allt för och hålla batteriet "top notch" i alla lägen !