CarMan skrev:branx skrev:Har bilen gått längre än 50km kan mätarställningen ej justeras.
Byte MILES/KM kan göras i VIDA, men bara för färddatorn.
Dock tappar instrumentet den inställningen vid tex omladdning/upgrade av
DIM.
Tripmätare och mätarställning ändras i något som heter Carconfig,
via mjukvara (Som dock ej finns ute till återförsäljare).
Dock kan Återförsäljaren regga ett TIE Case och där be
att VCC ändrar i specifik bil.
3:e part kan ändra, dock försvinner den ändringen om
bilen laddas om hos en återförsäljare. Vid Uppdatering hos återförsäljare
kan bilen istl säga att den blivit manipulerad.
"fel anpassad information" häver då VIDA ur sig.
//Branx
då var vi där igen!
3:e part repration
dom är bra på att laga symtom o inte fel
sån som ställer till problem i famtiden & kostar kunden mycke helt i onödan
dene kommentaren är ju underbar.. dom flesta felen vi får in.. som inte lösts... kommer från auktoriserade volvo verkstäder... antingen vill dom inte.. kan dom inte... har dom inte tid... säger inget om vilket.. där har man iallafall inte löst problemen..
har ett underbart exempel som hänt i mjölby..dock inte en 70 serie. och inte ens en volvo utan en renault..trafic...(förlåt mej men det måste berättas..)..verkstad: Volvo i en liten stad i östergötland...(ingen ide att hänga ut verkstan... dom som vill veta namnet pm:ar.
symtom... öser ur sej olja från motorn vid start..
Diagnos... blockpackningen har brustit mellan 2-3 cylinder och öser ut olja.. kostnad 11500kr för åtgärd. Förslag istället för denna åtgärd. byte till beg motor då den ansågs sliten med dålig kompression för att vara en diesel.. kostnadsförslag 28000kr..
Fakta..: stödet mellan insug och motor (under insuget) bildar lock till gamla uttaget för bensinpumpen. denna saknar muttrar...och är lös.
Åtgärden blev tvättning och gänglås samt två muttrar.. kostnad 470 kronor inkl tvättning av nederdelen..
Fakta2: Bilen har dålig kompression för diesel.. det är en bensinare måhända därför den var sån?.....
Märkesverkstad var det.........volvo/renault ska väl vara såna?
*suck...
tillbaka till volvo nu... faktum är ju att alla har rätt till alla verktyg som finns.. och all information som finns...
När ett gäng bestämmer sej för att bli duktiga på volvos kommer troligen märkesverkstan i ordets bemärkelse få duktig konkurrens..dom kommer ha nästan samma villkor...
*samma programmeringsvillkor..och program
*samma utrustningar
*samma delar
MEN en viktig skillnad.. dom tar emot bilen med intresse och kunskap..och en vilja att göra det kunden önskar utöver serviceprogrammet... inte bara en önskan att få stämpla ut så tidigt som möjligt..Det lockar många kunder och ger ett bra arbetspris..
ger även mekanikerna bra lönemöjligheter utan idiot ackord.
Och vi är snart där....