Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:
*pettson* skrev: miltalet kan han själv skriva in i bilens dator.. EN GÅNG.. och det här är den gången..då skriver han din exakta mätarställning i KM istället för i miles.. sen stämmer allt.. :idea: Så är iallafall gjort på den som vi lämnade. :idea:
Tror den där beskrivningen stämmer ganska bra på gammla V70.
på nya så hämtar han själv mätarställningen, men jag tror man kan välja km eller miles på andra ställen, men har det inte i huvet.
tja han hade en 2002 års modell.. :wink:
Jag är mycket tveksam till att du mins rätt.

mätarställningen hämtas i CEM, när man kör DIM omladdning.
av NCR
CarMan skrev:
*pettson* skrev:
CarMan skrev: Tror den där beskrivningen stämmer ganska bra på gammla V70.
på nya så hämtar han själv mätarställningen, men jag tror man kan välja km eller miles på andra ställen, men har det inte i huvet.

Spelar ingen roll, pettson har alltid rätt ju... 8)
av *pettson*
CarMan skrev:
*pettson* skrev:
CarMan skrev: Tror den där beskrivningen stämmer ganska bra på gammla V70.

låter så vackert när du kör lite förkortningar..dock så verkar inte kunnandet av förkortningar lösa några problem ändå..?
:wink: Men men..
Jodå du har helt rätt i att den gör det. och skiljer det mera än 500km mellan lagrad sträcka i instrumentet och CEMs lagrade sträcka sätts felkod osv.. Och enligt östergötlands kompetenta volvoverkstäder är det direkt omöjligt att lösa problemen vi fick lösta ändå?..Och.. ett samtal med volvo personvagnar i göteborg gav inte mycket mera (interna kontakter).. där var inte problemet oöverstegligt.. dock så.. kunde man inte sådär direkt på rak arm..komma på hur man gjorde..

jag utförde inte jobbet.. jag hämtade bilen..då var problemet löst... det enda han fick av mej i kartong var mätarskalan KM/h...det jag uttalade mej om var det jag fick berättat för mej.. kanske gjorde han nåt annat och bara svängde ihop nåt åt mej?.. vad vet jag? Har å andra sidan inte tagit credit för att ha utfört jobbet så att säga..
Miltalet var även detta ändrat vid hämtningen... och stämde helt korrekt när man räknar om miles till km...och fortsättningsvis så har den räknat.... km
av macke
Så det är alltså möjligt att ändra mätarställningen? Min mäter miles, men är lite orolig att mätarställningen ska hoppa fram 60% när man byter till km.
Eftersom bilen antagligen aldrig varit i ett land där man mäter miles så har jag svårt att tro att "felet" varit sedan bilen varit ny och därför ska mätaren inte fram så mycket.
Användarvisningsbild
av CarMan
macke skrev:Så det är alltså möjligt att ändra mätarställningen? Min mäter miles, men är lite orolig att mätarställningen ska hoppa fram 60% när man byter till km.
Eftersom bilen antagligen aldrig varit i ett land där man mäter miles så har jag svårt att tro att "felet" varit sedan bilen varit ny och därför ska mätaren inte fram så mycket.
man kan inte ändra mätarställning, men jag har förmig att man ganska enkelt kan ändra mellan miles & kilometer
Användarvisningsbild
av elmuppo
Har bilen gått längre än 50km kan mätarställningen ej justeras.

Byte MILES/KM kan göras i VIDA, men bara för färddatorn.
Dock tappar instrumentet den inställningen vid tex omladdning/upgrade av
DIM.

Tripmätare och mätarställning ändras i något som heter Carconfig,
via mjukvara (Som dock ej finns ute till återförsäljare).
Dock kan Återförsäljaren regga ett TIE Case och där be
att VCC ändrar i specifik bil.

3:e part kan ändra, dock försvinner den ändringen om
bilen laddas om hos en återförsäljare. Vid Uppdatering hos återförsäljare
kan bilen istl säga att den blivit manipulerad.
"fel anpassad information" häver då VIDA ur sig.

//Branx
Användarvisningsbild
av CarMan
branx skrev:Har bilen gått längre än 50km kan mätarställningen ej justeras.

DIM.

//Branx
då var vi där igen!
3:e part repration
dom är bra på att laga symtom o inte fel :cry:
sån som ställer till problem i famtiden & kostar kunden mycke helt i onödan
Användarvisningsbild
av Svein2
Har vært i kontakt med noen volvoverksteder på østlandet i Norge. Det stemmer som dere sier, ikke noe problem med kjørecomputeren "fârdsdator". men det er ingen som svarer ordentlig på miles(kilometer) teller og tripteller. Må nok inn med en tredjepart med de "problemer/følger" det innebærer.

Takk for svar. Godt å ha et forum med så mye kunnskap hvis det er noe man lurer på. :-)-)
av *pettson*
CarMan skrev:
branx skrev:Har bilen gått längre än 50km kan mätarställningen ej justeras.

DIM.

//Branx
då var vi där igen!
3:e part repration
dom är bra på att laga symtom o inte fel :cry:
sån som ställer till problem i famtiden & kostar kunden mycke helt i onödan
dene kommentaren är ju underbar.. dom flesta felen vi får in.. som inte lösts... kommer från auktoriserade volvo verkstäder... antingen vill dom inte.. kan dom inte... har dom inte tid... säger inget om vilket.. där har man iallafall inte löst problemen..
har ett underbart exempel som hänt i mjölby..dock inte en 70 serie. och inte ens en volvo utan en renault..trafic...(förlåt mej men det måste berättas..)..verkstad: Volvo i en liten stad i östergötland...(ingen ide att hänga ut verkstan... dom som vill veta namnet pm:ar.

symtom... öser ur sej olja från motorn vid start..
Diagnos... blockpackningen har brustit mellan 2-3 cylinder och öser ut olja.. kostnad 11500kr för åtgärd. Förslag istället för denna åtgärd. byte till beg motor då den ansågs sliten med dålig kompression för att vara en diesel.. kostnadsförslag 28000kr..

Fakta..: stödet mellan insug och motor (under insuget) bildar lock till gamla uttaget för bensinpumpen. denna saknar muttrar...och är lös.
Åtgärden blev tvättning och gänglås samt två muttrar.. kostnad 470 kronor inkl tvättning av nederdelen..
Fakta2: Bilen har dålig kompression för diesel.. det är en bensinare måhända därför den var sån?.....
Märkesverkstad var det.........volvo/renault ska väl vara såna?
*suck...
tillbaka till volvo nu... faktum är ju att alla har rätt till alla verktyg som finns.. och all information som finns...
När ett gäng bestämmer sej för att bli duktiga på volvos kommer troligen märkesverkstan i ordets bemärkelse få duktig konkurrens..dom kommer ha nästan samma villkor...
*samma programmeringsvillkor..och program
*samma utrustningar
*samma delar
MEN en viktig skillnad.. dom tar emot bilen med intresse och kunskap..och en vilja att göra det kunden önskar utöver serviceprogrammet... inte bara en önskan att få stämpla ut så tidigt som möjligt..Det lockar många kunder och ger ett bra arbetspris..
ger även mekanikerna bra lönemöjligheter utan idiot ackord.
Och vi är snart där....
Användarvisningsbild
av _Rick_
japps. Saknar oxå ordet yrkesstolthet i mycket här i samhället.

Men det pinsamma är ju att du ibland får bättre service på en TV som du köpt för 10000:- än en bil för 400000:-

Det är skevt. Men det är ju inte mekarnas fel. Det är verkmästarna och hela ledet. Men märker mekarna att folk inte bryr sig och företaget absolut inte bryr sig, då bryr sig inte dem heller i slutändan.

Ett bonussystem för antal nöjda kunder per arbetsgrupp/person hade nog satt fart på yrkesstoltheten.

Blev lite off-topic. Men .. nåväl :)

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]