Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselmagnus skrev:Jo det vet jag att om det lutar så kan det bli svårstartat. Det jag menade var att jag tror inte att bilarna stannar pga vintern samt lite soppa i tanken. Sedan kan det alltid hända. När det är kallt så ska man ju alltid ha tanken välfylld pga vattenbildning i bensinarna och vaxbildning i dieslarna.

Ja när du skriver så , så kan jag hålla med dig
Jag kör den gamla dieseln 2.5 TDI den verkar inte ha de här problemet även om de är kallt etc. jag har kört ner tills 20 km till tom tank ofta och stått i lutningar etc och den startar alltid utan problem. Fast det är ju mekanisk pump på den så antar att de blir skillnad där.
Användarvisningsbild
av isak
vad heter det bakteriedödande medlet VOLVOKNUTTE? samt vad köpte du det, har inte funnits för några år sedan. då gällde tankbyte!
isak
Det vax ni talar om , är det att diseloljan parrafinerar ni menar? Detta förekom detta med disel på 60 -70 talet ,och man tillsatte rödsprit(inte attförväxla med T-röd som säljs numera) för att förhindra detta. Den disel som säljs som bränsle till fordon numera parrafinerar inte vid våra vintertemperaturer ,ej heller behöver man tillsätta motorolja i diseln för att "feta" upp den. Även detta gjorde man på 60 talet.
Kanske skulle ha haft en egen tråd, men...
Som nämnt tidigare i tråden är "algblomning" ett allvarligt problem, d.v.s bakterier som växer och frodas, som slaggar igen pumpar, tank och ledningar. Tack vare skitdieseln med RME..

Här där jag bor så har åtskilliga bilar och arbetsfordon fått problem p.g.a. det. Vissa företagare har till och med funderat på att gå ihop om en rättsprocess mot oljebolaget eftersom de dokumenterade skadorna kostat skjortan.
De flesta av dessa drabbade har dock en gemensam nämnare...
De har tankat Statoil och Preem. De blandar alltid i en stor andel RME! :evil:

Shellstationen här där jag bor har däremot ordagrant sagt åt bränsleleverantören att
- "om de levererar sådan skit i våra cisterner säger vi upp avtalet!", eftersom de med egna ögon sett det kaos som kan uppstå.

Jag tankar därmed uteslutande Shell.
Skulle hellre styra bilen ett par kilometer till Shell än att tanka Statoil !
Har fler egenupplevda skräckscenarion med Statoil, men det är en annan historia...
leiwi skrev:Det vax ni talar om , är det att diseloljan parrafinerar ni menar? Detta förekom detta med disel på 60 -70 talet ,och man tillsatte rödsprit(inte attförväxla med T-röd som säljs numera) för att förhindra detta. Den disel som säljs som bränsle till fordon numera parrafinerar inte vid våra vintertemperaturer
Felfelfelfelfel..! (Med MagnusHärenstam-röst)
Du skulle ha sett så mycket paraffinslem jag hade i systemet den tiden jag var dum nog att tanka Statoil..!
De gånger bilen stannat i kall väderlek p.g.a. paraffinerat bränsle var då.
Så nog existerar problemet idag, speciellt med de Norska bovarna Statoil.
hoppas de kommer till skott med en stämning!
åkeriförbundet diskuterar dom med!
isak
blir det paraffinutfällning är det som stearin i konsistens, är det slem är det alger
isak

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]