Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jåkob
Undrar om man inte kan justera det med mjukvara hos närmaste ÅF...
Vet att det kommit klagomål på att differansen mellan lägena var för liten på -05.
Vilket åtgärdades på nåt sätt!?
Men på -06 så är skillnaden större, men enligt min smak så skall sportläget ligga någonstans mellan sport och advanced om man jämför med r:en och fick välja själv
Användarvisningsbild
av flyvert
Jag fick min V70R-04 uppgraderad med ny programvara för c:a ett år sedan och den blev "mjukare" så jag kan hålla med om att programvaran "runt 05" är annolunda. Speciellt Advanced-läget blev mjukare så man kan säga att skillnaderna mellan lägena blev mindre.
Får se nu om man ber om att få 06 programvaran nedladdad vid nästa service eller ej.

Blev "såld" på min bil för två år sedan då jag tog den på en halvannan timmes provtur med FOUR-C på mycket kurviga vägar... det kändes nästan som om karossen strävade emot G-krafterna i kurvorna, och den känslan är man inte bortskämd med i en hisingscontainer. Och den gör likadant vid häftig acceleration/inbromsning - nigningen är minimal.

Efter några tusen mil har jag börjat köra mest i Comfort-läget för att precis som schnazzen skrev så adapterar systemet efter yttre förhållanden. Behövs mer "mothåll" så hårdnar dämparna automagiskt.

Men visst byter jag läge ibland när man måste köra om på "innern" i någon rondell, etc. och med rätt sulor ligger bilen som ett strykjärn i kurvorna. 8)

Men allting har sin baksida, Monroe á la Öhlin-dämparna började läcka olja redan efter 7000 mil så jag fick byta båda fram och håller numera koll på de bakre. Bara materialet att byta fram kostar över 9000 kronor enligt någon bilsporttidning jag läste. Har trygghetsavtal så jag klarade mig från den smällen... :(

Antar att storleken på serieproduktionen av dämparna sätter sina spår, FOUR-C dämparna lär nog bara utgöra någon procent (promille?) av hela produktionen hos Monroe.
Solenoid b4b

Tack!

Inte är väl polerna skiftade mellan 740 […]

Vad var det för fel på svänghjulet[…]

Broms höger fixas aldrig

Hissa upp hjulet, släpp sedan ut lite bromsol[…]