NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Feedan
#364827
På Flexifuel-motorn är det i alla fall en värmare på oljetråget och ingen kylvätskevärmare. Tempmätaren som visas i bilen går ju på kylvätskans temperatur.

Har jag haft min motorvärmare inkopplad en hel natt (oavsett yttertemp) så reser den sig ungefär lika mycket som nålen är bred/tjock från sitt "viloläge". Därmed inte särskilt mycket, vilket heller inte behöver betyda att något är fel. Oljan är väl kanske 30 grader istället för -10, det gör en otrolig skillnad.
Måste i alla fall hylla Volvo för att motorn når drifttemperatur riktigt snabbt - på bekostnad av bränsleåtgång då förstås.
av hevil
#927686
OK vi säger du har en motor som väger 200 kg totalt med oljor, kylvätska, kylare, element osv.. du har e blockvärmare -( den moderna, men sämre sorten. - billig i installation.)som sitter klämd mot oljetråget på ca 400-550 Watt i bästa fall. om du har 10 minus på 5 liter olja, och det samma på 8-15 liter kylvätska totalt ca 17-25 liter + 175 kilo skrot som är 10 minus.. om du tar en 500watts lampa och lägger denna under motorhuven.. så inser man att motorn INTE kommer komma upp i arbetstemperatur någonsin! inte ens om det vore 25+ ute.. men allt som är högre temperatur än noll är bra! och allt över 10plus exellent, den som har en vattenvärmare av den gamla sorten ska skatta sig happy! för de är mellan 500-750Watt i effekt och värmer bilens kylvatten genom sjävcirkulation.. ni fattar!! varmt vatten stiger.. annars Googla.. vilket gör att det blir en vääldigt bra spridning av värmen.. förrutom den som går ut till kylaren, man får hoppas att det är anslutet så att termostaten inte öppnar i onödan.. som den gör vid ca 88-102 grader celsius. så att den skickar varmvatten till kylaren istället för tex, bilen värmesystem. vid 0-5 minus så kan en sådan värmare vid perfekta förhållanden, typ vindstilla, rätt montering och värmen manuellt ställd på minimum i bilens interna värmesystem. Då endast då komma upp i max 40 grader!! = det räknas inte ens som en kallstart. men tempmätaren brukar ju inte röra sig förrän någonstans 40-60grader.., skriver detta bara som information. Och värmen i kupen ska vara ställd på minimum. Så man inte får någon spill från motorvärmaren som läcker till elementet, utan att kupevärmen ska skötas av en därför avsedd kupefläkt eller 2!! - för bättre spridning.. och en tanke. motorvärmaren är på 400-750 Watt.. och den klenaste kupefläkten är på 800 Watt - glöm den.. tänk på att din hårtork,den är på 1000-1500 watt.. och din kupe är 2-5 kubikmeter stort och minus 18 grader idag.. teoretiskt tar du fönen , går ut, sätter dig i bilen och blåser den varm.. hmm hur går det ??.. men vilken tiiid. ska du ha bra komfort skaffa två kupevärmare.. tex just nu säljs det 1200 watt calix för under 400kr på Volvo, köp två , använd en ner till 10 minus och två när det e kallare. då behöver du aldrig tänka på att du har läderklädsel, aluknopp å kall ratt. för bilen blir varm på en timma.. och tumregel är ju 3 kilowatt = 3 kronor.. och tanke på bränslepriset så.. hur mycket bensin/diesel får du för 3 kr.. det blir intjänat varje dag på de första tre kilometrarna när det är 10 minus eller mer.. och din komfort är suverän, din motorolja mår kanon och dit eget välbefinnande av att veta att du sparar säg 100 kallstarter per år - för en driftskostnad på under 1000 kr. du kanske behåller bilen ett år längre, rostar mindre för den är torrare, mindre funktonsfel i alla system, el, bränsle, ventilation - en varm bil är alltid torrare, . ah .. det går att utveckla långt..Kan man välja värme till bilen så ta det bästa du kan få för din klimatzon.. .. och snåla inte.. jag finns i mellansverige och väljer värmekomfort alla dagar före tex extraljus, samtidigt vet jag att en bil utan extarljus inte går att sälja norr om Karlstad.. hehe.. ha det bra.. å god jul :-)
av Kimmen90
#943310
Lånar tråden, hoppas det är Ok?
Märkte här om dagen att kontakten, både den som skall i i stolpen samt den man sätter fast i bilen blir varm. Luktar lite bränt från kontakten som ansluts till bilen.

Motorvärmaren och kupévärmaren fungerar och värmer som det ska. Inga säkringar går.
Vad kan det beror på, tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Perc
#943371
Dålig kontakt brukar leda till att det blir varmt och eventuellt smälter eller börjar lukta bränt. Ju längre det får pågå ju sämre blir det.

Det kan t.ex bero på att det lilla locket som täcker för intagskontakten inte stänger ordentligt eller fattas helt och hållet. Då samlas det skit där inne, med dålig kontakt som resultat. Nya locksatser finns att köpa som reservdel både till Calix och Defa men det är pilligt att byta. Om intagskontakten är skadad åker du på att byta hela kabeln fram till kupévärmarförgreningen.

Ett annat tänkbart alternativ är att du backat iväg med motorvärmarsladden i och slitit loss alltihop, och skadat sladden i processen.
av Kimmen90
#943394
Okej,

I och med att motorvärmaren fungerar, finns det någon möjlighet att något annat är trasigt med dessa symtom?

Uppdatering :
Haft bilen på verkstaden, kontakten till instegskabeln har brunnit. Ny Calix instegskabeln + jobb 986kr...
Senast redigerad av 1 Kimmen90, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#943399
Ni som pratar om anliggningsvärmare mot blocket etc. etc. har fel. RobinB har en "doppvärmare" i motorblocket och den värmer kylarvätskan.
Om någon säger emot detta så får vederbörande lämna sin e-postadress så skall jag visa övertygande bevis på motsatsen.

Nu skall det erkännas att det är inte marknadens effektivaste värmare. Den är på "bara" 400 watt.
RobinB, jag har en V70 2.0F -08. Det är en nästan identisk motor som du har, men jag har lite större cylinderborrning. För några veckor sedan gjorde jag ett experiment. Jag kopplade in värmaren och lät den vara på i mer än ett dygn. Därpå mätte jag temperaturen på motorblocket med en IR-termometer. Det var 30°C. När jag kopplade in värmaren var det -12°C ute. Nästa dag hade det blivit varmare och var bara några enstaka minusgrader när jag mätte och kopplade ur värmaren.
Det är så här att man håller medvetet tillbaka värmen med elmotorvärmare. Dels för att vattnet inte skall koka runt själva värmeelementet. Om det kokar blir det ju ångblåsor, bubblor. Dom kyler inget och elementet blir överhettat och brinner av på nolltid. Sedan blir det så att den tempmätare som finns till styrdatorn kan bli "förvirrad" om vattnet är "jättevarmt" just i startögonblicket och några sekunder senare kommer iskallt vatten när det börjar cirkulera runt i motorn. Därför är det bättre att "ligga lågt". Värmen kommer ändå ganska snabbt. Och 30°C, det motsvarar en rejält varm sommardag!
Det sker en viss självcirkulation även med en insticksvämare, men det är ganska måttligt i sammanhanget. Och är det rejält kallt ute så kyls vätskan av ju längre bort den kommer från värmeelementet.
Så din motorvärmare är högst troligt felfri. Och du har alltså en insticksvärmare i motorblocket. Inget annat!

Ett tillägg: Det är egentligen inte så nyttigt med långtidsinkoppling av elektriska motorvärmare. Dom är inte gjorda för det. (Även där har jag experimenterat) Dom är tänkta att vara i drift ca 2 - 3 timmar åt gången. Då lever dom längst.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok