OK vi säger du har en motor som väger 200 kg totalt med oljor, kylvätska, kylare, element osv.. du har e blockvärmare -( den moderna, men sämre sorten. - billig i installation.)som sitter klämd mot oljetråget på ca 400-550 Watt i bästa fall. om du har 10 minus på 5 liter olja, och det samma på 8-15 liter kylvätska totalt ca 17-25 liter + 175 kilo skrot som är 10 minus.. om du tar en 500watts lampa och lägger denna under motorhuven.. så inser man att motorn INTE kommer komma upp i arbetstemperatur någonsin! inte ens om det vore 25+ ute.. men allt som är högre temperatur än noll är bra! och allt över 10plus exellent, den som har en vattenvärmare av den gamla sorten ska skatta sig happy! för de är mellan 500-750Watt i effekt och värmer bilens kylvatten genom sjävcirkulation.. ni fattar!! varmt vatten stiger.. annars Googla.. vilket gör att det blir en vääldigt bra spridning av värmen.. förrutom den som går ut till kylaren, man får hoppas att det är anslutet så att termostaten inte öppnar i onödan.. som den gör vid ca 88-102 grader celsius. så att den skickar varmvatten till kylaren istället för tex, bilen värmesystem. vid 0-5 minus så kan en sådan värmare vid perfekta förhållanden, typ vindstilla, rätt montering och värmen manuellt ställd på minimum i bilens interna värmesystem. Då endast då komma upp i max 40 grader!! = det räknas inte ens som en kallstart. men tempmätaren brukar ju inte röra sig förrän någonstans 40-60grader.., skriver detta bara som information. Och värmen i kupen ska vara ställd på minimum. Så man inte får någon spill från motorvärmaren som läcker till elementet, utan att kupevärmen ska skötas av en därför avsedd kupefläkt eller 2!! - för bättre spridning.. och en tanke. motorvärmaren är på 400-750 Watt.. och den klenaste kupefläkten är på 800 Watt - glöm den.. tänk på att din hårtork,den är på 1000-1500 watt.. och din kupe är 2-5 kubikmeter stort och minus 18 grader idag.. teoretiskt tar du fönen , går ut, sätter dig i bilen och blåser den varm.. hmm hur går det ??.. men vilken tiiid. ska du ha bra komfort skaffa två kupevärmare.. tex just nu säljs det 1200 watt calix för under 400kr på Volvo, köp två , använd en ner till 10 minus och två när det e kallare. då behöver du aldrig tänka på att du har läderklädsel, aluknopp å kall ratt. för bilen blir varm på en timma.. och tumregel är ju 3 kilowatt = 3 kronor.. och tanke på bränslepriset så.. hur mycket bensin/diesel får du för 3 kr.. det blir intjänat varje dag på de första tre kilometrarna när det är 10 minus eller mer.. och din komfort är suverän, din motorolja mår kanon och dit eget välbefinnande av att veta att du sparar säg 100 kallstarter per år - för en driftskostnad på under 1000 kr. du kanske behåller bilen ett år längre, rostar mindre för den är torrare, mindre funktonsfel i alla system, el, bränsle, ventilation - en varm bil är alltid torrare, . ah .. det går att utveckla långt..Kan man välja värme till bilen så ta det bästa du kan få för din klimatzon.. .. och snåla inte.. jag finns i mellansverige och väljer värmekomfort alla dagar före tex extraljus, samtidigt vet jag att en bil utan extarljus inte går att sälja norr om Karlstad.. hehe.. ha det bra.. å god jul
