Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sparkz skrev:
Volvo745racing_ skrev:Gnista får den hur bra som hälst på alla stift och kablar,
Hallgivaren är ok.
Det stämmer att om det inte kommer pulser från tändsystemet så drar inte pumprelät, men nu har du ju gnista. Men relät eller pumpen kan fortfarande vara kass. Om det inte kommer nåt när du lyfter mätskivan betyder det att pumpen inte går.
okej , konstiga är att jag hör att båda pumparna går och det är ett jävla tryck efter bränslefiltret . Relät klickar också till som det ska. Snacka om mystiskt fel. Blir tokig snart :evil:
Den får soppa till kallstarten också , där va det bra tryck. kan tänka mig att bilen bara går på soppan den får av kallstarten sen blir det inge mer. Har tagit bort hela insuget nu. Tänkte kolla alla bränsleslangar noga och vart det tar stopp. :wink:
om de inte kommer sås även fast du lyfter på skivan så måste "mätaren" ha pajat. SKivan sitter på en axel, och den axeln sitter sedan ihop med en nål som går upp i soppafördelaren. Nånstans där måste de vara fel. kallstartsspridaren går ju inte på mätarens nivåer, så soppa finns fram till fördelaren men inte efter om det är som du beskrivit.

Plocka bort hela luftmängdmätaren, bara att rycka ur alla spridarna+kallstarten, koppla bort tryckregulatorn osvosv, du ser vad som ska bort, sen sitter mätaren i 3 punkter med gummibussningar.

Sen när du får loss den rengör du den noga, får inte komma ner nå skit i mätaren. Sen kan du skruva av hela undersidan så kommer du in till armen som håller skivan. Ser du inge fel då så får du pilla bort hela armen för att komma åt nålen. De är ett jävla pill så ta inte isär skiten om du inte klarar att få ihop de igen.
bensinskalle skrev:om de inte kommer sås även fast du lyfter på skivan så måste "mätaren" ha pajat. SKivan sitter på en axel, och den axeln sitter sedan ihop med en nål som går upp i soppafördelaren. Nånstans där måste de vara fel. kallstartsspridaren går ju inte på mätarens nivåer, så soppa finns fram till fördelaren men inte efter om det är som du beskrivit.

Plocka bort hela luftmängdmätaren, bara att rycka ur alla spridarna+kallstarten, koppla bort tryckregulatorn osvosv, du ser vad som ska bort, sen sitter mätaren i 3 punkter med gummibussningar.

Sen när du får loss den rengör du den noga, får inte komma ner nå skit i mätaren. Sen kan du skruva av hela undersidan så kommer du in till armen som håller skivan. Ser du inge fel då så får du pilla bort hela armen för att komma åt nålen. De är ett jävla pill så ta inte isär skiten om du inte klarar att få ihop de igen.
nepp , kommer inte en drpppe ur spridarna hur högt jag än lyfter den där mätskivan. Samtidigt så byglar jag såklart relät. Ska ut i garaget imorgon och plocka isär hela alltihop då:) så det sitter ungefär som en liten givare eller mätare under skivan som talar om hur mycke soppa det ska mata på till spridarna ?
Det här var skumt... Så länge pumpen går brukar ett K-jetronic fungera. Nästa steg är att kolla bränsletryck, men det kräver lite specialverktyg för att koppla in sig på banjonipplarna.
Lyfter skivan så följer bränslekolven med upp för den står på armen. Det enda jag kan tänka mig är systemtrycksventilen "primary pressure regulator" på bilden.
Bild
Den sitter innanför anslutningen från pumpen. Men jag tror mer på att pumpen snurrar men inte ger tillräckligt tryck.
Jag har väldigt svårt att tro att det tar stopp inne i bränslehuvudet, det är som att säga att ett järnspett inte fungerar. Jag har kanske höga tankar om K-jet, men det är faktiskt det jag skulle vilja ha om jag hamnade mitt i skogen utan verktyg och var riktigt beroende av bilen.
Sparkz skrev:Det här var skumt... Så länge pumpen går brukar ett K-jetronic fungera. Nästa steg är att kolla bränsletryck, men det kräver lite specialverktyg för att koppla in sig på banjonipplarna.
Lyfter skivan så följer bränslekolven med upp för den står på armen. Det enda jag kan tänka mig är systemtrycksventilen "primary pressure regulator" på bilden. ]http://www.angleseyradio.co.uk/images/Fig6.4.gif
Den sitter innanför anslutningen från pumpen. Men jag tror mer på att pumpen snurrar men inte ger tillräckligt tryck.
Jag har väldigt svårt att tro att det tar stopp inne i bränslehuvudet, det är som att säga att ett järnspett inte fungerar. Jag har kanske höga tankar om K-jet, men det är faktiskt det jag skulle vilja ha om jag hamnade mitt i skogen utan verktyg och var riktigt beroende av bilen.

Ja , det verkar skit skumt. Ska jag prova byta ut hela styrtrycksventilen? jag provade att ta bort kontakten och vred på nyckeln men då var den helt död. sen satt jag tillbaka den så gick den på kallstarten sen dog den lika snabbt. :cry:
Systemtryck, inte styrtryck. Styrtrycket är ovanför bränslekolven (B på bilden) och "håller mot" när luften ska lyfta skivan. Det är lägre när motorn är kall så samma luftmängd lyfter skivan högre = fetare blandning.
Sparkz skrev:Systemtryck, inte styrtryck. Styrtrycket är ovanför bränslekolven (B på bilden) och "håller mot" när luften ska lyfta skivan. Det är lägre när motorn är kall så samma luftmängd lyfter skivan högre = fetare blandning.
jaha , okej. Då är det nog enklare om jag byter ut hela allting nere där. Men jag tycker att det borde komma bränsle när jag drar upp mätskivan manuellt ?
nu j*vlar! Nu öppnar spridarna när jag drar upp mätskivan manuellt. dom öppnar fortfarande inte när jag har allt på som gummibälgen och så. Då måste det vara tjuvluft eller ? Stiften vart iaf dygnsura direkt när jag öppnade mätskivan och drog igång pumpen iaf ;) Det är en röd slang som går från en ställe i motorn där det sitter många vakumslangar. den röda slangen vet jag ej vart den ska sitta så den hänger löst :S sen ett annat problem är att kamremmen har hoppat typ 6-7 kugg :S väldigt märkligt . sitter ny kamrem på den och märkte upp allt innan jag satt dit den. bra spänd är den också. så det är inte bra gnista nu :S
Nu startar bilen ! :D

Men det är en slang som är lös. Som jag inte vet vart den ska sitta . Den är röd och kommer från en vakuumdosa som sitter i vänster framskärm. Här är en bild på den röda slangen. tog bilden från ett annat forum så ej min motor på bilden . det är den delen som går under insuget som jag inte vet vart den ska sitta . :(
Bild
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]