Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Uppdatering härifrån. Eftersom vägverket inte har hört talas om snöplogar här i stockholm så ligger det flera dm snömodd överallt även på E18. Eftersom jag inte ville fastna och eftersom de vanliga 15-20 kg inte räckte så har jag numer följande i bakluckan:

2 Säckar betong á 25 kg
3 Säckar sand á 15 kg
1 St snöskovel :lol:

Summa vikt: 95 kg. Allting ligger så långt bak som det går för att få hävstångseffekten vad gäller att trycka ner fjädringen bak.

Ändå så var det svårt att ta sig in på parkeringsrutan trots nya dubbdäck när man väl kom hem. Men betydligt bättre väghållning blev det iaf. Ska det fortsätta såhär blir det till att städa källaren eller köpa nya snökedjor :P
Cicaro

Att lägga vikt så långt bak som möjligt för hävstångseffekten som du säger är väl inte bra? Bästa är väl att få så mycket tyngd på drivhjulen som möjligt UTAN att fjädringen trycks ner. Dvs logiskt borde det vara bättre att lägga vikten högre upp i bagageutrymmet, helst direkt ovanpå hjulen. Dessutom är väl risken större att bakvagnen far ut i kurvor om man har vikten längst bak, ur den synvinkeln är det väl to.m. bättre att vikten hamnar något framför hjulen än bakom. Å andra sidan kanske det handlar om 50-50 balans framvagn-bakvagn. Då gäller det att veta hur mycket framvagnen väger. Bara motorn t.ex. väger väl 150 kg.

Sen märker du stor skillnad i grep med 95 kg? Funderar på om jag ska gå för ytterligare två lådor, för att på så sätt få totalt 80 kg istället för nuvarande 40 kg.
Jo jag märkte stor skillnad med de extra 50 kg(dvs från 45 till 95) idag. De gjorde att det faktiskt var möjligt att ta sig fram i 3-4 dm snömodd utan att krypa i 30 km/h..

Om det är samma väder hos dig som här med dåligt plogat osv skulle jag gå på med två till. Dock om det är normalplogat osv så tror jag inte de extra 40 behövs. Förra vintern körde jag på mellan 20 och 40 kg extra i bakluckan(förutom allt skrot jag brukar ha där uppskattad vikt 30 kg) och det räckte då :-) Har du inga trädgårdsplattor eller något sådant i garaget du kan slänga i och testa om du inte vill köpa två till lådor direkt :-)

Svärfar rekkomenderade(till 740 sedan): 2 betongsäckar á 50 kg. Det var vad han hade haft när han hade 744 i snömodden i hälsingland på 90talet...
Supertack för svaret Cicaro!
Ska preppa två-lådor till då att ha i beredskap!
Läste lite på nätet nu att 740 var lite lättare i baken än 940. Så kanske är 80 kg rätt optimalt. Jag håller mig till lådorna, var smidigt. Då kan jag ställa dom i var sitt hörn så att dom inte är i vägen nåt och har dessutom nog med sand om det behövs.

Skulle vara intressant om nån hade mer exakta uppgifter om viktfördelningen fram-bak på en 940. Då skulle man kunna gå för en 50-50 vikt!
Läste lite på wiki om 340 (som också är RWD) och dom skriver följande

"Med sin goda viktfördelning med motorn fram och växellådan strax framför bakaxeln så hade den betydligt bättre vintervägsegenskaper än de större Volvo 240 och 740-modellerna."
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..