Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:
CarMan skrev:V70 II är extremt tyst !
Vart kom V70II in i bilden?
Jag tror Variosboy menade att S80N, V70II och XC70II alla tre är extremt tysta bilar, och än mer så med laminerade sidorutor. Att då använda dem som referensbilar när man provkör andra är inte riktigt bra. För det är ju inte så många andra som är lika tysta =)
Alucinor skrev:Hit kan man vända sig om man vill ljudisolera bilen!
http://www.streetsound.se/page/prod_damp.html
:D
Bra tips, men hyffsat dyrt, 2000 för två dörrar. Tänker man sig fem dörrar, tak, golv etc så springer det ju iväg lite.
andreas_lofgren skrev:De laminerade rutorna är tjockare så de passar inte helt i dina dörrar. Du behöver mer än bara själva rutorna, osäker på exakt vilka övriga delar du behöver.
Definitivt bra att känna till. Laminerade rutor gör som sagt väldigt stor skillnad så det hade annars varit ett bra ställe att börja på.

Tack igen för bra kommentarer!

//Mr T
andreas_lofgren skrev:De laminerade rutorna är tjockare så de passar inte helt i dina dörrar. Du behöver mer än bara själva rutorna, osäker på exakt vilka övriga delar du behöver.

Enligt volvos katalog samt kundmottagare ska det bara vara att montera laminerade rutor då det bara finns en sorts lister oavsett vilken ruta man har.. Men skulle vara intressant att höra om detta inte stämmer..
Volvo har inga kundmotagare, antar att du varit på en aktoriserad verksta. vilken?
vilken katalog har ni tittat i? det fins mig veterligen inte som tillbehör.
kundmottagaren på volvo i avesta :P ingen telefon, samt att de kollade i vadis vilka lister som finns... Nej som tillbehör finns det säkert inte men det är ju att köpa 4 st rutor och montera i... Därav frågade jag om jag behövde byta lister men verkade som att det skulle fungera ändå..
Mini_ice skrev:kundmottagaren på volvo i avesta :P ingen telefon, samt att de kollade i vadis vilka lister som finns... Nej som tillbehör finns det säkert inte men det är ju att köpa 4 st rutor och montera i... Därav frågade jag om jag behövde byta lister men verkade som att det skulle fungera ändå..

då är det bar att kola i vadis om du har samma rutstyrnings list, sutskraplist (innre & yttre) rutstyrning, den löstagbara som täcker låskistan & själva dörren, då den ine håller rutstyrnings listen, samt fönsterhiss & slädar.
När du jämfört artickelnummrena så vet du var dom skiljer & vad som måste bytas.
Fred skrev:
Alucinor skrev:Hit kan man vända sig om man vill ljudisolera bilen!
http://www.streetsound.se/page/prod_damp.html
:D
Det där tror jag kan fungera bra i dörrarna men det känns lite "over kill" på golvet och i skuffen. I dörrarna handlar det om att få ned vibrationerna i plåtytorna, vilket säkert denna produkt kan hjälpa till med, men att golvet skulle vibrera på samma sätt har jag lite svårt att tro på. Golvet är otroligt stumt och ett tunt lager av någon slags skum gör nog varken till eller ifrån...fast jag har ingen erfarenhet av det så jag kan mycket väl ha fel.
Jag tror tvärtom att det är golvet som man sänka ljudnivån mest på, volvos dörrar är nog dämpade bra utan att ha tittat efter, om golvet är stumt spelar mindre roll om det inte finns någon dämpning där .Problemet är nog så att Om man vräker på ljuddämpning på golvet så passar mattorna sämre , försökte själv lyfta upp mattan lite när jag bytte mittkonsollen , det var inte mycket spel där :D
jag tror mäst ljud kommer igenom glasrutorna, dom är helt uten ljuddämpning & mycket tunna.
sen kommer det en del ljud genom främre fjäderbenen. fins speciella gummin att montera på fjädern för at minska väg ljud
sen kan du får mer ljud om du monterar pirat bustnngar
Nu menade jag i förhållande till den produkt som länkades till, Hans. Jag tror inte att ett tunt lager med någon produkt kan dämpa golvet på en bil. På grund av golvets styvhet och befintliga rostskyddsmedel behövs lite kraftigare isolering för att det ska göra någon skillnad.
Fred skrev:Nu menade jag i förhållande till den produkt som länkades till, Hans. Jag tror inte att ett tunt lager med någon produkt kan dämpa golvet på en bil. På grund av golvets styvhet och befintliga rostskyddsmedel behövs lite kraftigare isolering för att det ska göra någon skillnad.
oki Fred , ska inte vara elak så här nära Jul, då kommer inte tomten :D , det är klart att alla bilar (europeiska i alla fall) har så pass bra isolering som grund så det krävs rätt tjock (hög densitet) får göra skillnad som du säger
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]