- mån 04 okt 2004, 14:37
Jag har en 745 91:a automat (B230F 116hk) o har liknande problem förutom att den är segare än kola. Jag har bytt rubbet i serviceväg men ändå dricker den massor o ändå inte! Jag kör långa sräckor o nästan bara landsväg. Häromsistens körde jag stenhårt, låg på mellan 140 o 180 på landsväg och körde drygt 10 mil inne i Göteborg. På den tanken drog den 1.12 l/mil! Hurra tänkte jag. Nästa tank blev det extrem snålkörning med massor av ruttna ägg under pedalen och mer eller mindre 50 mil landsvägskörning. Aldrig över 110 o inte en enda omkörning! 0.96l/mil!!! Var inne på Volvo-verkstaden o dom sa att det går inte att köra en 740 under litern. Idioter... Hade en 740 91:a förut med 34000mil på mätaren och den körde jag lätt under 0.8, om jag gärna ville tog den knappt 0.7! (Nej, trippmätaren ljög inte mer än andra...) Det var en manuell men det ska väl inte ha SÅ stor betydelse? Inte på landsväg? Vad gör det för skillnad att mäta CO:n före och efter lambdan? Värdena längst bak far toppen o då läckte det i främre röret. Nu är det tätt... Vart fan tar soppan vägen?