Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Danne76
oki ska gå ut och läsa av dom.
av Danne76
Nä inga felkoder fick jag fram :???:
av Bollox
Jag har en 745 91:a automat (B230F 116hk) o har liknande problem förutom att den är segare än kola. Jag har bytt rubbet i serviceväg men ändå dricker den massor o ändå inte! Jag kör långa sräckor o nästan bara landsväg. Häromsistens körde jag stenhårt, låg på mellan 140 o 180 på landsväg och körde drygt 10 mil inne i Göteborg. På den tanken drog den 1.12 l/mil! Hurra tänkte jag. Nästa tank blev det extrem snålkörning med massor av ruttna ägg under pedalen och mer eller mindre 50 mil landsvägskörning. Aldrig över 110 o inte en enda omkörning! 0.96l/mil!!! Var inne på Volvo-verkstaden o dom sa att det går inte att köra en 740 under litern. Idioter... Hade en 740 91:a förut med 34000mil på mätaren och den körde jag lätt under 0.8, om jag gärna ville tog den knappt 0.7! (Nej, trippmätaren ljög inte mer än andra...) Det var en manuell men det ska väl inte ha SÅ stor betydelse? Inte på landsväg? Vad gör det för skillnad att mäta CO:n före och efter lambdan? Värdena längst bak far toppen o då läckte det i främre röret. Nu är det tätt... Vart fan tar soppan vägen?
av carl
Har 2 kompisar som har B230F och ligger på 0,7 vid landsvägskörning också...
av Bollox
Det var väl det jag trodde. Alltså när man väl fått upp en 740 i runt hundra så behöver man ju knappt gasa för att hålla farten. Min automatare varvar runt 2500 i 100 och jag behöver som sagt bara sträcka gasvajern lite för att den ska hålla det. Jag har gått igenom det mest elementära som det kan tänkas vara knas på o självdiagnostiken rapporterade inga fel varken på tändning eller insprutning. Som sagt var avgasvärdena otroligt bra (för att vara en gammal slitoslängvolvo) och inget soppaläckage har jag upptäckt heller!? Jag har hör att gamla Volvon behöver lite extra soppa för att ventilerna är gjorda av dåligt material men jag köper inte det heller, för den bränner ju all bensin bra bevisligen så i så fall borde den pumpa ut en massa effekt som man inte alls gör åt vid normal körning! (Inte för att det skulle finnas någon mos tillhands om man skulle få för sig att behöva ens liite någon gång... Hmmm... Påminner mig om sånadäringa raggarbilar o liknande skit)

Så jag bryter snart ihop o köper en Toyota om jag snart inte får reda på: VART FAN TAR SOPPAN VÄGEN?!

Hoppas på medlidande och förståelse om inte någon VET... :evil:
av carl
jag har ingen aning. Kan det vara lambdasonden? Har du lågt däcktryck eller konstiga däck? jättelik spoiler?
av KPE
Hejsan! Min 940 GL aut -93 ligger på 1.2 l/mil blandad körning och 1.1 landsväg........ nu med vinterdäck ligger jag på 1.28 blandad körning. undrar även jag vart det tar vägen.... :) lambda lampan lyste vid köpet men värdena var bra... kanske man har ett fel ändå måntro???

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]