Hade haft min bil en månad när måsen sket på den ock lacken blev totalförstörd. Trodde det berodde på att lacken fortfarande var ny och inte färdighärdad. Jag hoppades slippa mer sådant här i framtiden när lackn härdat klart.
Nu säger du att lacken visst var färdighärdad och den vattenbaserade lackken är så dålig att den inte tål fågelskit även om man tvättar bort den bums.
Vattenburen lack (den korrekta termen, eftersom det fortfarande är lösningsmedel i billack) är toppad av "vanlig" klarlack.. idag är den iofs kanske mindre skadlig men den är fortfarande inte vattenburen på samma sätt som baslacken. Färdighärdad är den generellt sett redan efter någon/några dagar... men det finns undantag..de lackade plastdetaljerna med mjukgörare i som härdar långsammare, dessutom kan bilen vara småbättrad i produktion med långsammare härdning som resultat, därför är det lika bra att dröja ett tag med "riktig" lackbehandling.
BMW:n kanske helt enkelt hade vaxats av handlaren innan leverans, vax skyddar bra mot syran i fågelskit, Volvon har det troligen inte då det normalt inte görs av handlarna.
Apropå att fixa repor vid efterbehandling, det sliter på lacken att polera, det skall göras så sällan som det över huvud taget är möjligt....därför tycker jag att man skall köra en ren vaxning eller enkomponents lackskydd utan polering när bilen är ny för att inte polera oftare än nödvändigt. Och oavsett vad Ditec och MrCap säger så förhindrar inte lackskyddet mot repor...
Klarlacken på en modern bil är ungefär dubbelt så tjock som cellofanet kring ett cigarettpaket, det är inte mycket att polera på, än mindre våtslipa..
/Thomas