Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#304896
DrEvilBoy skrev: Har märkt att en del användare med otroligt stor kunskap om volvo inte ens kommenterar AWD inlägg. En del användare skriver så mycket negativt om just AWD med visco, visst kan det uppstå en del problem och när det uppstår problem så är det oftast dyrt att fixa men å andra sidan så är det enligt mig en väldigt simpel konstuktion som är lätt att felsöka när man har satt sig in i hur den fungerar.
Inte för att vara negativ till AWD med visco.
Men varför bytte man ut viscon mot Haldex?
Varför är viscon känsligare beträffande rullomkrets på däcken?
Vilket system reagerar snabbast i vinterkyla?
#304963
Haldex reagerar snabbare i alla körfall och temperaturer.
Haldex är till skillnad från Visco ett elektroniskt styrt system där mjukvaran bestämmer hur mycket moment som går till bakhjulen.
Viscon är ett helt mekaniskt system där man liten frihet att styra momentet beroende på körfall.
Ett exempel är vid högfart där du behöver väldigt lite moment till bakhjulen så ger viscon alldeles för mycket, vilket innebär onödigt hög oljetemp i framförallt vinkelväxeln. Därav följer att visco bilarna är känsliga för om du har mindre framhjul än bakhjul, detta ger en varvtalsskillnad i viscokopplingen som värmer upp silicon oljan, lamellpaketet går trögare i den varma oljan, momentet ökar till bakhjulen, oljan blir för varm i vinkelväxeln och oljefilmen i lager och kuggingrepp bär inte längre utan du får metall mot metall, vilket ger lokalt ännu högre temp, härdningen går ur lager och kuggar, växeln skär.

Edit: Eftersom det sitter ett frihjul efter viscokopplingen som i hastigheter över 35km/h tillåter bakhjulen att snurra fortare än framhjulen utan att skapa varvtalsskillnad i viscokopplingen så innebär det att mindre bakhjul än framhjul normalt sett inte är ett problem för hållfastheten. Så, på alla viscobilar som man vill få att hålla så länge som möjligt, sätt minsta hjulen bak.


mvh Henrik
#305004
Haldex är säkert en mycket bättre konstruktion än viscon men ALLA system har sina brister och som de flesta systemen så förbättrar tillverkarna de med tiden som de gjorde i fallet visco --> Haldex, frågan är ju varför det tog sådan lång tid för volvo och byta system. Personligen så är det enda alternativet för mig då jag tycker att den sista bilen med Volvo känsla är just den första versionen av V70 :-)-)
#305520
Man har ingen som helst nytta av AWDn om man typ startar i uppförsbacke med tung husvagn motsv? Kunde ju vara nice med kraft på alla fyra för att få rull på ekipaget även framåt och inte bara bakåt.
#305544
Är de inte lite fel här nu? Oljan i vinkelväxeln, den kan nog skumma som sjutton, 75W-90 olja har den eller nåt sånt, men däremot siliconoljan i viscon kan bli väldigt varm och låsa hela viscon, då får man vänta nån minut eller två för att kyla ner oljan för att de ska släppa.

Har läst de nånstans men kom inte ihåg var!

Kan ha väldigt fel oxå! :mrgreen:
#305553
CP2 skrev:Man har ingen som helst nytta av AWDn om man typ startar i uppförsbacke med tung husvagn motsv? Kunde ju vara nice med kraft på alla fyra för att få rull på ekipaget även framåt och inte bara bakåt.
Förstår inte frågan, det är klart att du har fyrhjulsdrift både framåt och bakåt.
#305554
ketto skrev:Är de inte lite fel här nu? Oljan i vinkelväxeln, den kan nog skumma som sjutton, 75W-90 olja har den eller nåt sånt, men däremot siliconoljan i viscon kan bli väldigt varm och låsa hela viscon, då får man vänta nån minut eller två för att kyla ner oljan för att de ska släppa.

Har läst de nånstans men kom inte ihåg var!

Kan ha väldigt fel oxå! :mrgreen:
Helt rätt att viscon kan låsa sig, motsvarar då funktionen hos en bil med permanent fyrhjulsdrift.

Vad menar du är fel?

mvh Henrik
#305579
Henke3 skrev:
CP2 skrev:Man har ingen som helst nytta av AWDn om man typ startar i uppförsbacke med tung husvagn motsv? Kunde ju vara nice med kraft på alla fyra för att få rull på ekipaget även framåt och inte bara bakåt.
Förstår inte frågan, det är klart att du har fyrhjulsdrift både framåt och bakåt.
Ja, jo, men bara 90% fram 10% bak väl?
D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]