Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nej det ligger inget i påståendet egentligen eftersom varje person bestämmer vad han/hon litar på och vill ha. Helsyntet är ju nåt du vill ha för slitagets skull inte för dess viskositet, pengarna kan aldrig vara bortkastade. Egentligen om vi ska vara riktigt krassa är det ännu viktigare med en helsyntet i en sliten bil än i en ny. När lagerspelen ökar så ökar öven slag och stötar mot oljefilmen. Ju bättre olja, ju bättre klarar den detta, men det finns ju flera faktorer än denna naturligtvis. Många ser det väl som att använda både livrem och hängslen i reserv att köra på helsyntet i en äldre bil.
Jag för min del brukar väl säga så att om bilen är välskött och i bra kondition, med ett normalt körsätt så går det bra med en halvsyntet i en sugmotor men alltid helsyntet i en turbomotor. Körsättet och intervallerna ihop med miltalet bestämmer ALLTID vilken olja som LÄGST rekommenderas. Återigen så är det kundens plånbok och vilja som bestämmer och så ska det vara.
Eftersom det diskuteras olja så vill jag fråga lite, funderar på att köra på olja från coop, bilen i fråga har alltid gått på Volvos olja vilket jag förstår är 0-30 och den som coop har är 5-40, skulle det funka?
Service Peugeot 107 2007

Jag gjorde ju "normal" service (olja och[…]

Saknar Android Auto

Får ursäkta om det finns hundra tr&arin[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

https://youtu.be/LRrjbUQEVG8?si=PIDMjm5Z7HwZxOAO […]

Oljeläckage

Kan inte hitta vart de droppar,, lyft bilen och hi[…]