chuck skrev:
Bara att ta på sig bältet innan man vrider på nyckeln så är problemet ur världen. Jag kan inte se hur detta skulle kunna vara ett oöverstigligt problem. Känns bra mycket mer problematiskt för mig att hålla på i timmar för att försöka koppla bort en påminnare som varje modern bil bör ha.
Och så glömsk som människor är (inklusive mig och säkerligen också dig) så behövs påminnaren. Jag själv glömmer ibland och finner då stor nytta av påminnaren. Den gånge man glömmer kan ju vara den gången man krockar.
Hela diskussionen känns bara så konstig tycker jag. Sedan att du börjar blanda in hastighetsvarning så ser jag inte hur detta har med saken att göra. Nu var det bälten vi pratade om
Ber om ursäkt för rejält OT här..
Men men, det finns ju bilar som inte har pling-pling ljud. Hur sjutton kan man köpa en sån? Va? Det är ju inte klokt!!!!1111
I storebror sverige behöver man inte tänka själv och det finns inte ett enda argument som biter så hårt på folk som SÄKERHET. Titta bara på hur mycket säkerhetsdetaljer det finns för barn. Vissa är såklart bra, andra är mer tveksamma. IPRED någon? Oj oj, vi måste skydda oss mot terrorister! Fartkameror; jo att folk kör för fort är en större säkerhetsfara än narkotika-/alkoholpåverkade som är ute och kör. Eller är det? Listan kan göras hur lång som helst.
Ett exempel från vardagen: Ett av sveriges största bolag när det gäller hemsäkerhet ringde på min dörr och ville sälja larm. Jag vill inte ha något larm som jag först ska betala 4000-9000:- i installation för och sen klås på en månadsavgift på 150-250:-. Hennes approach när hon såg barnvagnen var direkt att vi måste ju skydda barnen! Tänk så bra deras larm är som ringer till SOS och fan och hans moster om det börjar brinna. Jovisst, det är jättebra men man kan inte skydda sig mot allt. Vi har brandsläckare, brandfilt och 6st brandvarnare.
Törs jag släppa ut mitt barn och leka på gården? Det kan ju komma en bil in på gården. Jag har ju bara en mjuk häck. Jag måste nog investera i ett skyddsräcke som står emot en lastbil. Sen så måste ju ungen vara iklädd alla tänkbara skydd som finns eftersom han kan ramla och slå sig.
Hur långt ska man dra det? För en del är det nyttigt, för mig är det en plåga att höra plingljudet varje gång jag vrider på tändningen eftersom min bil piper HELA tiden. Jag behöver inte ens starta den! Den har alltså ingen hastighetsspärr. Det finns tillfällen då jag åker utan bälte, tex inne på Byggmax brädgård, isättning av båt osv. I övrigt har jag ALLTID bältet på mig och hittils har jag inte glömt det. Valet att stänga av summern borde finnas, precis som att man kan få passagerarairbagen urkopplad.
Men som det skrivits förr: ett summerljud för bältet är enkla poäng i Euro NCAP.