Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Ja du, Chuck...om det är den mest korkade tråd du läst så har du nog inte läst så många trådar. Dessutom är denna fråga väldigt ofta ställd och väldigt många människor söker information om detta problem. Om du tycker att alla dessa människor är korkade så har du antagligen inte mycket empati.

Det KAN ju faktiskt vara så att många av dem är som jag, som ALLTID använder bälte när det behövs och inte behöver bältespåminnaren. För det är just det det handlar om, en bältes-PÅMINNARE!

Om man följer den inslagna vägen så kommer vi snart få hastighetspåminnare också. "Ding-ding-ding, du kör 120 km/h på en 110 km/h-väg". Även om man alltid kör lagligt så kommer plingandet påminna om hastighetsbegränsningen vid omkörningar och nedförsbackar om man inte bromsar. Det är både olagligt och farligt att köra för fort, så varför inte ett "ding-ding-ding" för att påminna om detta också?!
Användarvisningsbild
av wissel
Håller med dig Fred, storebrorsfasoner. Jag har ett elände när jag skall ner på min skogsväg, måste hänga halvvägs utanför bilen i 5 km/timmen för att hålla mig på kanten av vägen då min frigång inte tillåter att jag kör i hjulspåren då alla andra kör SUV obehindrat, måste jag köpa XC90 då eller ? jag kan tala om att jag såväl som min fru lever idag tack vare bältet då vi frontalkrockade med ett rattfyllo 1972 långt innan bälteslagen, min fru var i 4 månaden dessutom, dottern är idag 36 år o vi är moffa o mommo nu. Vi satt i BILBÄLTE även då. Så please sluta snacka skit Tack jag vet när bältet skall vara på.
Användarvisningsbild
av CarMan
det vora oerhört bra om man kunde få lärasig konsten att veta när man ska ha bälte på o när man kan köra utan bälte ! (ironi)

om man nu har så dålig väg att en vanlig bil inte kan åka på den, så är vägen bra dålig & bör åtgärdas! men om det nu inte är et alternativ, så får det väll plinga lite den korta stund det rörsig om ? eller.

pågrund av att man manipilerar med SRS systemet så fort man gör nått av allt folk försöker göra så ska man absolut inte göra nått föra att tysta systemet !!!

sen så handlar det inte om storebror fasoner, utan att sälja biler, vilket man gör om man får bra openg i biltester, vilken man får om man har bältes pling. ett pluss är ju att det faktiskt hjälper, många andvänder bälte i större utsträngning när det fins pling ljud.
Användarvisningsbild
av wissel
Tjenna CarMan, vill inte gärna gå i Clinch med dig då du "nästan" alltid har rätt :-)
men att kosta på en väg kostar multum då den är "egenfinansierad" om du förstår, men visst....kan jag skicka fakturan till dig :-) Nä skojjar bara.
Men det kan ju vara läge att fundera på varför vi i Sverige är värlsmästare på att "hjälpa folk" att tänka själva ?
Volvo som är värlsmästare på Options varför inte här på säkerhetssidan ?
jag tror kanske också att 10% av befolkningen behöver hjälp att tänka men varför sätta säkerheten för dessa % till resterande 90 % ?????
Normalläget är helt okej faktiskt......kom igen nu CarMan :-)
av Fred
Diskussionen är helt meningslös i denna tråd, som alla andra trådar om detta där moralkakorna och pekpinnarna haglar. Vissa människor tycker att påminnaren är ett otyg eftersom de inte behöver påminnas om bältet, vissa kör med bälte och bryr sig inte om srs-systemet sätts ur spel eftersom de ändå är odödliga. Sen har vi de som tycker att de förutnämda är idioter och måste läras rätt och moral istället för att svara på den rakt ställda frågan.

Jag säger som jag sagt tidigare i denna diskussion: Svara på frågan om du vet svaret, annars tycker jag att personliga åsikter om vad som är rätt eller fel kan dryftas i en separat tråd i kategorin "Allmän Bil-diskussion".
Användarvisningsbild
av CarMan
bältesvarningen är inte specialbyggd för svergesbefolkning. man bygger samma för hela väsrlden (fel, usa ska ju ha eget av allt)
bältesvarning ger extra poeng i bilterster. bra betyg i tester säljer bilar...

sen det där med vägen, bygg en enkel väg sladd, o dra den några gånger över vägen innan den blir så dålig att personbilar inte tarsig fram.
då hyvlar man ned höga punkter & fyller igen låga punkter.
av chuck
Fred skrev:Ja du, Chuck...om det är den mest korkade tråd du läst så har du nog inte läst så många trådar. Dessutom är denna fråga väldigt ofta ställd och väldigt många människor söker information om detta problem. Om du tycker att alla dessa människor är korkade så har du antagligen inte mycket empati.

Det KAN ju faktiskt vara så att många av dem är som jag, som ALLTID använder bälte när det behövs och inte behöver bältespåminnaren. För det är just det det handlar om, en bältes-PÅMINNARE!

Om man följer den inslagna vägen så kommer vi snart få hastighetspåminnare också. "Ding-ding-ding, du kör 120 km/h på en 110 km/h-väg". Även om man alltid kör lagligt så kommer plingandet påminna om hastighetsbegränsningen vid omkörningar och nedförsbackar om man inte bromsar. Det är både olagligt och farligt att köra för fort, så varför inte ett "ding-ding-ding" för att påminna om detta också?!
Bara att ta på sig bältet innan man vrider på nyckeln så är problemet ur världen. Jag kan inte se hur detta skulle kunna vara ett oöverstigligt problem. Känns bra mycket mer problematiskt för mig att hålla på i timmar för att försöka koppla bort en påminnare som varje modern bil bör ha.

Och så glömsk som människor är (inklusive mig och säkerligen också dig) så behövs påminnaren. Jag själv glömmer ibland och finner då stor nytta av påminnaren. Den gånge man glömmer kan ju vara den gången man krockar.

Hela diskussionen känns bara så konstig tycker jag. Sedan att du börjar blanda in hastighetsvarning så ser jag inte hur detta har med saken att göra. Nu var det bälten vi pratade om
av J.F.S
chuck skrev:
Bara att ta på sig bältet innan man vrider på nyckeln så är problemet ur världen. Jag kan inte se hur detta skulle kunna vara ett oöverstigligt problem. Känns bra mycket mer problematiskt för mig att hålla på i timmar för att försöka koppla bort en påminnare som varje modern bil bör ha.

Och så glömsk som människor är (inklusive mig och säkerligen också dig) så behövs påminnaren. Jag själv glömmer ibland och finner då stor nytta av påminnaren. Den gånge man glömmer kan ju vara den gången man krockar.

Hela diskussionen känns bara så konstig tycker jag. Sedan att du börjar blanda in hastighetsvarning så ser jag inte hur detta har med saken att göra. Nu var det bälten vi pratade om
Ber om ursäkt för rejält OT här..

Men men, det finns ju bilar som inte har pling-pling ljud. Hur sjutton kan man köpa en sån? Va? Det är ju inte klokt!!!!1111

I storebror sverige behöver man inte tänka själv och det finns inte ett enda argument som biter så hårt på folk som SÄKERHET. Titta bara på hur mycket säkerhetsdetaljer det finns för barn. Vissa är såklart bra, andra är mer tveksamma. IPRED någon? Oj oj, vi måste skydda oss mot terrorister! Fartkameror; jo att folk kör för fort är en större säkerhetsfara än narkotika-/alkoholpåverkade som är ute och kör. Eller är det? Listan kan göras hur lång som helst.

Ett exempel från vardagen: Ett av sveriges största bolag när det gäller hemsäkerhet ringde på min dörr och ville sälja larm. Jag vill inte ha något larm som jag först ska betala 4000-9000:- i installation för och sen klås på en månadsavgift på 150-250:-. Hennes approach när hon såg barnvagnen var direkt att vi måste ju skydda barnen! Tänk så bra deras larm är som ringer till SOS och fan och hans moster om det börjar brinna. Jovisst, det är jättebra men man kan inte skydda sig mot allt. Vi har brandsläckare, brandfilt och 6st brandvarnare.

Törs jag släppa ut mitt barn och leka på gården? Det kan ju komma en bil in på gården. Jag har ju bara en mjuk häck. Jag måste nog investera i ett skyddsräcke som står emot en lastbil. Sen så måste ju ungen vara iklädd alla tänkbara skydd som finns eftersom han kan ramla och slå sig.

Hur långt ska man dra det? För en del är det nyttigt, för mig är det en plåga att höra plingljudet varje gång jag vrider på tändningen eftersom min bil piper HELA tiden. Jag behöver inte ens starta den! Den har alltså ingen hastighetsspärr. Det finns tillfällen då jag åker utan bälte, tex inne på Byggmax brädgård, isättning av båt osv. I övrigt har jag ALLTID bältet på mig och hittils har jag inte glömt det. Valet att stänga av summern borde finnas, precis som att man kan få passagerarairbagen urkopplad.

Men som det skrivits förr: ett summerljud för bältet är enkla poäng i Euro NCAP.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]