- tis 14 apr 2009, 22:55
Som sagt i instruktionsboken som är tryckt i Augusti 1966 så är det rätt avgassystem som mynnar bakåt och rätt tanklock, det innebär att det endast kan vara bilar innan instruktionsbokens bilder gjordes som hade nåt special angående avgassystem och tanklock, det i sin tur borde innebära att det inte är några rena produktionsbilar som hade det, eller iaf endast ett fåtal produktionsbilar.
Tanklocksdelen har jag själv aldrig ens hört talas om, skulle vara kul att se den konstruktionen. Avgasdelen har jag däremot hört talas om, men inte sett bevis på.
För den intresserade har jag knäppt kort på en Artikel ur nr 25 (5 Juli) av Fib Aktuellt 1966 där den nya "Volvo 2000" (alias "Mazuo") har blitt smygfotograferad vid körning på testbana, lite kamoflouerad, men nog är det en 144 :) Kul tycker jag. Tänk om dom hade släppt den publikt med fenorna på fram och bakskärmar.
(och avgassystemet går ut bakåt även där)
Bilderna i tidningen är tagna av den kände Åke Borglund (då kanske inte lika känd?) Och enligt artikeln har endast en bild av den nya Volvon tidigare publicerats.
Klicka på dom för att se större

Tanklocksdelen har jag själv aldrig ens hört talas om, skulle vara kul att se den konstruktionen. Avgasdelen har jag däremot hört talas om, men inte sett bevis på.
För den intresserade har jag knäppt kort på en Artikel ur nr 25 (5 Juli) av Fib Aktuellt 1966 där den nya "Volvo 2000" (alias "Mazuo") har blitt smygfotograferad vid körning på testbana, lite kamoflouerad, men nog är det en 144 :) Kul tycker jag. Tänk om dom hade släppt den publikt med fenorna på fram och bakskärmar.
(och avgassystemet går ut bakåt även där)
Bilderna i tidningen är tagna av den kände Åke Borglund (då kanske inte lika känd?) Och enligt artikeln har endast en bild av den nya Volvon tidigare publicerats.
Klicka på dom för att se större

Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 242DL-75 | 244GL-79 | 245GL-88 | 745GL-88