PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Som sagt i instruktionsboken som är tryckt i Augusti 1966 så är det rätt avgassystem som mynnar bakåt och rätt tanklock, det innebär att det endast kan vara bilar innan instruktionsbokens bilder gjordes som hade nåt special angående avgassystem och tanklock, det i sin tur borde innebära att det inte är några rena produktionsbilar som hade det, eller iaf endast ett fåtal produktionsbilar.

Tanklocksdelen har jag själv aldrig ens hört talas om, skulle vara kul att se den konstruktionen. Avgasdelen har jag däremot hört talas om, men inte sett bevis på.

För den intresserade har jag knäppt kort på en Artikel ur nr 25 (5 Juli) av Fib Aktuellt 1966 där den nya "Volvo 2000" (alias "Mazuo") har blitt smygfotograferad vid körning på testbana, lite kamoflouerad, men nog är det en 144 :) Kul tycker jag. Tänk om dom hade släppt den publikt med fenorna på fram och bakskärmar.
(och avgassystemet går ut bakåt även där)
Bilderna i tidningen är tagna av den kände Åke Borglund (då kanske inte lika känd?) Och enligt artikeln har endast en bild av den nya Volvon tidigare publicerats.

Klicka på dom för att se större

Bild

Bild

Bild
av LarsBd
Amarace skrev:Tanklocksdelen har jag själv aldrig ens hört talas om, skulle vara kul att se den konstruktionen.
Reservdelskatalogen avbildar "låsanordning" artnr: 277035-2 som förmodligen är tanklockslåsningen men det står också att detta är ett tillbehör och ej standardutrustning.
3 olika slutrör till avgassystemet finns också med i reservdelskatalogen men inget av dessa ser ut att kunna mynna på annat ställe än det normala. Vilka krav hade dåvarande vägverket 1966 angående utformningen på avgassystemets slutpunkt?
av Amarace
LarsBD, vad har du för reservdelskatalog? I den jag har finns inget artikelnummer av nån konstig anledning, antar dock det är samma låsanrodning som menas i min, så här ser det ut i min reservdelskatalog.
Dock är det iaf TIllbehör kan vi konstatera.
Och nu när man ser det i reservdelskatalogen förstår man ju hur det fungerar också, en rätt så simpel anordning som säkert kan ha suttit på en del bilar men att sprinten/armen rationaliserats bort, därför har man inte stött på det förr.

(klicka för lite större bild)

Bild
av Pehr
Amarace skrev:Som sagt i instruktionsboken som är tryckt i Augusti 1966 så är det rätt avgassystem som mynnar bakåt och rätt tanklock, det innebär att det endast kan vara bilar innan instruktionsbokens bilder gjordes som hade nåt special angående avgassystem och tanklock, det i sin tur borde innebära att det inte är några rena produktionsbilar som hade det, eller iaf endast ett fåtal produktionsbilar.

Tanklocksdelen har jag själv aldrig ens hört talas om, skulle vara kul att se den konstruktionen. Avgasdelen har jag däremot hört talas om, men inte sett bevis på.
Jag har väl sett ett par bilder och ritningar på -67:or (eller prototyper) med avgasröret mynnande framför vänster stänklapp. Om man förstorar den här lilla och rätt så otydliga bilden till runt 400% så kan man ana att denna -67:a har ett sådant avgassystem. Men som sagt, det finns andra och bättre bilder.
Bild
av Amarace
Som sagt, har svårt att tro att det satt sånt avgasrör i mer än ytterst få Produktionsbilar då det mynnar rätt åt sidan sådär, och som det syns på den prototyp/testbil som jag postade bilder på så mynnar det bakåt.
På prototyper kan det ju vara lite hur som helst med det mesta, men det ändras ju när det väl blir produktion.

Lite mysko dock en sak, på den där röda där det mynnar åt sidan, där sitter stänkskydden rätt, på prototypen/testbilen jag postade bild på ser dom ut att sitta längre bak.

LarsBd, ok, min är 67-72, därför det skiljer då.
av Volvosson
På sånna här forum gör det väl inte så mycke om man skriver ner
det man tror eller är ganska säker på när det gäller olika detaljer
på bilmodeller och årsmodeller. Men där fakta ska redovisas, typ
som Wikipedia, faktaböcker eller liknande så måste även detaljer
komma fram på ett korrekt sätt. Där ska inte finnas gissningar.

Avgassystemet på tidiga 144'or vet jag inget om, men Chevrolet
Biscayne, Bel Air och Impala 1961-1964 hade just ett avgassystem
som mynnade ut på vänster sida strax bakom bakhjulet. Det fanns
också bilar med dubbelt system och då blev det förståss avgasrör
strax bakom bakhjulet på båda sidor. Ser ganska coolt ut :-)-)

Av någon anledning så byggdes ofta dessa originalsystem om och
ändrades till utsläpp bakåt (enkelt eller dubbelt). Många har därför
aldrig sett en sån här Cheva med det rätta avgassystemet. Kanske
ville raggare och andra andrahandsägare till dessa bilar ha utblås
bakåt. Eller så va det bilprovningen som ville ha utblåset bakåt.

Nu i modern tid är det iaf ok att ha original utblås på dessa bilar.

Jo, säkert. Det är när man jäm[…]

Idag har vi loggat OBD-data under körning p&a[…]

Hej! Har en v50 2005 bensin 5-cylindrig motorkod:[…]

?