Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mpennala
#17704
har du kollat oljenivån...min vägrade också att tända men efter jag fyllt på olja så hoppade den igång...
av Robwes2000
#17710
Oljenivån!?!? Skulle det finnas nån sensor som gör att det inte går att starta med låg oljenivå? Idén om en sådan funktion är kanske inte helt dålig :lol: :lol: men det finns ingen oljenivå-sensor som gör att inte bilen startar, på 850 94 så vitt jag vet.
Olja, vatten filter och andra rena serviceprylar är dock väl underhållet och helt OK.
Status kvarstår dock. Bilen går inte att starta!
Är fortfarande synnerligen intresserad av om någon vet hur man själv kan utesluta att positionsgivaren är kass innan man springer och köper en ny.
av Robwes2000
#17741
Vetefasen vad det var! Läste faktiskt i en annan tråd här på forumet om en som åxå hade liknande "obefogat" startproblem och fick tiset att bara mala på med startmotorn. Hans bil hade hoppat igång efter att han dragit ur och laddat batteriet tre ggr! Jag behövde inte ladda batteriet men malde en bra stund innan den plötsligt började tända på en burk, sen två och efter lite skakningar och hostanden gick den på alla fem igen. Nu går den klockrent och startar som vanligt direkt.
Fattar inte varför blev som det blev och vore tacksam om någon har någon "vettig" teori.
Mitt problem är i vart fall historia :D :D !
Användarvisningsbild
av Mysko
#17752
Inget svar på frågan men så bettede sig min bil efter att ha stannat första gången. Jag trodde det var soppafiltret som satt igen efter mina etanoltankningar. Bytte filter å satt å nötte, till sist hoppade den igång på nån cylinder i taget för att sedan gå som vanligt. Dock var glädjen kortvarig, sprang upp i lkägenheten å skulle yvätta av mig för att åka på jobbet, sen starade inte bilen igen.

Samma visa igen mao. Lät bilen stå ett dygn sedan startade den å gick ett par minuter för att dö. Lämmnade in bilen på kvarters verkstan som sa att det var tändspolen, dom bytte den varje fall å bilen starade.

Glad ihågen åkte jag upp till härjedalen men kom inte så långt. På essingeleden tjuvstannade bilen en gång, men starade direkt. Åkte 36 mil sedan blev det stopp igen. Nötte på ett tag, men inte ett liv. Blev bärgare till volvo i ljusdal.

På måndags morgonen så startade bilen å dom körde upp den i verkstaden såg väl inte direkt vad det var, men dom provkörde en sväng och fick åka bärgare tillbaka dom med. Dom kollade tydligen en massa saker (bytte med en tvilling bil) innan dom hittade kamlägesgivaren. Så pass på.

Var inte för säker.
av Robwes2000
#17757
@Mysko! Tack för hjälpen och tipsen!
Jag demonterade givaren och gjorde ett försök att begripa om den var okej eller kass. Ganska simpel annordning som bestod av en roterande "plåthalva" på kamaxeln som påverkade en magnet-sensor i locket. Den såg ren fräch ut så jag satte tillbaks den.
Säker? Näe!! Men det är likadant med alla bilar. - De fungerar tills de går sönder :D :D

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]