Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
sådär då var det reaktionsstaget fixat - var knappt något kvar av inre bussningen.
men det irriterande ljudet finns kvar - bara vid små hjul-rörelser.
Inget "skorrande" som ett hjul-lager- utan ett irriterande slamrande varje gång höger hjulet går i ett litet gupp, det kan också låta i höger-kurvor - kanske rakt fram men aldrig i vänsterkurvor- jag tyder det som att något glappar när hjulet är obelastat.
jag kan känna ett litet glapp 12-6 (på klockan ) om jag häver mig på däcket -känns som hjullagret, - hissar jag bilen kan jag INTE känna det. jag kan inte känna något 3-9 - jag har bytt spindel-leden igen - tyckte inte det var något fel på den gamla men har haft en 740 dom betedde sig på liknande sätt - där hjälpte det en ny spindelled.
fjäderbenslagret var inte helt ok så det är nytt sedan en vecka.
Sitter med ett nytt hjullager i handen och funderar på att byta det också.
kan det vara något annat ????
läste om att dra gummislang på fjädern på en 960
- är det något som kan hjälpa på en 940 också ?
annars tror jag att jag byter bussningarna på andra reaktionsstaget först.
jag köpte fyra när jag ändå hade plånboken framme .

jag ser detta lika mycket som en terapi för mig som att jag väntar mig 300 goda råd av er , så jag hoppas ni ursäktar mina klagande rader :-)
/emwtur
Hm, hur säker är du på att slamret kommer från höger fram ? Man kan ju lätt lura sig tycker jag. Jag hade illa ljud från höger fram ... Visade sig vara bromsen vänster bak, när det väl blev mera markant :D
Men det borde väl vara framvagnen för dig, om du känner nåt i ratten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
emwtur skrev:jag kan känna ett litet glapp 12-6 (på klockan ) om jag häver mig på däcket -känns som hjullagret, - hissar jag bilen kan jag INTE känna det.
Stötdämparen då? När du lyfter spänner fjädern isär den helt, då försvinner glappet. Antingen i själva stötdämparen, eller om muttern som håller den i benet är loss.
Sparkz skrev:
emwtur skrev:jag kan känna ett litet glapp 12-6 (på klockan ) om jag häver mig på däcket -känns som hjullagret, - hissar jag bilen kan jag INTE känna det.
Stötdämparen då? När du lyfter spänner fjädern isär den helt, då försvinner glappet. Antingen i själva stötdämparen, eller om muttern som håller den i benet är loss.
Min far, 86 år gammal, men med 55 år som bilmek bakom sig, gick fram till bilen, hävde sig på skärmen, sa;
- det låter som stötdämparen ! - sprayade lte WD på kolven - och tyst var bilen !

så Sparkz - du hade helt rätt stötdämparen låter når kolven rör sig, såg även att det var lite rostmärken i godset på den så det lär väl vara en Biltema dämpare som sitter där.

nåväl - reaktionsstagsbussningarna var kass - så det var inte bytt i onödan
fjäderbenslagret var på väg - så det var inte bytt i onödan
spindel-leden var nog ok - så det är väl det bytet som jag kan ångra .

tack alla !

/emwtur
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju int[…]

Ladd problem Volvo 760

Vad får du för spänning om du m&au[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]