Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hur ska provet gå till enligt bilprovningen?
De har förmodligen papper på exakt hur testet ska ske och om de inte har följt sina instruktioner bör du ha större chanser att få rätt, finns dessutom Volvos egna instruktion hos sbp har de gjort direkt felaktigt och borde vara ersättningsskyldiga.
Ta reda på exakt hur testet ska utföras enligt sbp och även enligt Volvo samt fråga om Volvo har något kvitto på att sbp tagit emot och accepterat deras synpunkter på opacitetskontrollen då det borde gälla hela Sverige och inte en enstaka station.
Jag hade också försökt att få utförandet bekräftat av Volvo, och inte bara Volvoåterförsäljaren, samt även av SBP själva. Finns det någon sådan beskrivning på prent som SBP har tagit del av borde det bli mycket lättare att driva det vidare och få rätt hos ex ARL.

Stå på dig!!!

//Maxwell
Jag är också nyfiken!
Nu har jag varit i kontakt med personen som jobbar på bilprovningens försäkring & skadehantering och det är även han som har hand om ärendet.

Han säger att detta har hänt innan! Enligt deras statistik så är det 1 bil av 800 som kamremmen kuggar över vid detta test. Han säger även att de ska ändra rutinerna för bilar som är tillverkade från 2004 dvs. de ska utföra kontrollen genom att koppla bilens diagnostikuttag till en dator och kolla K-värdet där istället för att tokvarva motorn!
Han erbjuder mig 25 procent av reparationskostnaden med avseende på att bilen har gått över 20000 mil. Jag tycker att det låter helt orimligt för min bil blir varken bättre eller sämre efter reparationen och ger de mig 25 procent så har de med andra ord erkänt att skadan har uppstått pga. av opacitets testet. Hur kan man då komma och säga ”vi har bara gjort lite fel” så du får tyvärr bara 25 procent av skadan??!! Jag ska iaf driva ärendet vidare och tänkte först och främst ta kontakt med ARN.
ändra rutinerna är nog en taknikfråga. du får säker bätte fakta ut ifrån diagnos utaget. den är det så på många nya bilar att man inte kan varva till varvstopp på tomgång, det blokeras vid ett lägre varv utan växel i
Jag hoppas det löser sig, är ju helt positivt att dom iaf verkar vilja ta på sig en del av skadan då finns det ju något att driva vidare med, en bekant knäckte av sitt avgasystem mellan grenrör och kat. pga. att idioten på BP hade ställt sin "vagn" med instrument längst bak när han skulle backa ut och en 440 är som ni vet ganska låg och någonting stack upp så att det tog i. Enda han fick ut av det var en 2a och ombesiktning pga läckande avgasystem :evil:

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]