Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#242801
Strömmen har nu varit bruten i ca 1.5 tim.monterar det nya effekt steget och kopplar på batteriet.

Vrider på tändningen och fläkten är stendöd...startar jag då bilen då går fläkten på fullt blås.
Om jag gör så igen så kan mycket väl fläkten gå när tändnigen är på och när man startar bilen så är den död.

AC lampan tändes en gång och REC lampan en annan gång.

Försökte kolla felkoder i B1 med samma resultat som innan.

Ska man lämna in det på verkstad och få det fixat eller?

Är trött på skitet nu.
#243066
Jaha då har man plockat ur fläkten och smort upp den. Har läst att fläkthjulet ska snurra väldigt lätt men hur mycket är det?

Om jag håller i motorn och blåser med munnen på ca 15cm avstånd så rör ej hjulet sig.
Det är ju lite motstånd från kolen där dom trycker på rotorn.
Satte tillbaka fläkten i bilen och kopplar på batteriet...nu går fläkten även när tändningen är av???
Har provat att byta mellan det gamla och nya effektsteget med samma resultat...är det gamla sönder?
Batteriet har varit bort kopplat ca 1,5tim mellan bytena av effektstegen, då jag inte kan radera ev felkoder.

Kolen såg väldigt korta ut ca 10mm
Innan kom det bara värme nu kommer det bara kyla
Kan det vara reglaget som är dött?

Vad ska Jag göra? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
av *pettson*
#243309
mattias perssom skrev:Jaha då har man plockat ur fläkten och smort upp den. Har läst att fläkthjulet ska snurra väldigt lätt men hur mycket är det?

Om jag håller i motorn och blåser med munnen på ca 15cm avstånd så rör ej hjulet sig.
Det är ju lite motstånd från kolen där dom trycker på rotorn.
Satte tillbaka fläkten i bilen och kopplar på batteriet...nu går fläkten även när tändningen är av???
Har provat att byta mellan det gamla och nya effektsteget med samma resultat...är det gamla sönder?
Batteriet har varit bort kopplat ca 1,5tim mellan bytena av effektstegen, då jag inte kan radera ev felkoder.

Kolen såg väldigt korta ut ca 10mm
Innan kom det bara värme nu kommer det bara kyla
Kan det vara reglaget som är dött?

Vad ska Jag göra? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Att du inte kan blåsa igång fläkten är okej, men den ska ändå gå lätt.
Vad gäller att det beter sej likadant så är det sorgligt. Det ska inte bete sej likadant med ett helt slutsteg och ett defekt. Din fläkt ska inte kunna gå med tändningen av. Vad gäller om du har värme eller kyla, bestäms inte av din fläkt, det bestäms av ditt styrdon till Ecc:n. Lägger vi ihop infon som du nu har delgivit oss:
Får endast kyla i bilen och bilen har fläkten på alltid, trots att du har driftstemp i bilen och sen stängt av bilen, går inte att läsa ur koder.
Så låter det tyvärr som om styrdonet till Ecc:n fått en smäll dessutom. ??:-/ Det är inte speciellt vanligt, men det händer trots allt.
Säkert att allt är rätt monterat och så?
#243331
Koppla ur det fyrpoliga kontaktstycket och lämna det tvåpoliga. Går fläkten ändå? I så fall är det effektsteget, för du har kopplat bort styrsignalen från styrenheten.
Styrenheten är lätt att ta loss (ta ur stereon, stick in handen och tryck ut den bakifrån), så du kan låna en att prova med av en kompis eller nåt...
Det händer att de går sönder, jag hade roliga problem med en för några veckor sen. Den första som kom från skroten var kass den med, kul att felsöka med trasiga delar... Det var en S70, men konstruktionen är samma.
#243552
Jaha då for man till skroten idag och skulle införskaffa sig en styrenhet, halvägs dit kommer det en skön doft av bränd elektronik rycker ut kontakten till cupefläkten och doften försvinner.
Köper en "ny" styrenhet på skroten och kör hem.
Jag kollar var doften kan ha kommit ifrån men det ända jag kan hitta som ej ser ok ut är kontakten till cupefläkten.
Där är en svart kabel, och två röda som går in i samma hål i kontakten, dom här ser ut att ha smält lite + att kontaktstiftet ser svart/blånerat ut.
Kopplar ur batteriet monterar effektsteget och styrenheten och låter bilen stå en timme typ innan jag kopplar på batteriet igen.

Nu är det samma visa igen, fläkten går på fullt och styrenheten verkar död.
Av en händelse rörde jag reglaget till att ändra instrument belysningen.
Ändrade från stark till svag och då blinkar REC och AC lampan på styrenheten 18gånger.
Inte visste jag att där är dimmer på REC och AC lampan :roll: :roll: :roll: :roll:
Belysningen i styrenheten lyser inte alls

Här måste var ett stort jävla problem om det beter sig så.
#243571
Jag börjar fundera på om det fattas jord till styrenheten. Enda gången knapparna blinkar är vid självtesten när den startar. Den startade alltså om när du pillade på belysningen.
Inte omöjligt att det är internt i styrenheten heller, ta isär och titta på lödningarna där kontakterna sitter på kortet. Jag har lött om några stycken som var dåliga där. En bra lödpenna/lödstation med fin spets och lödvana krävs, har du inte det så leta upp nån som har.
#243576
När jag ändrade reGlaget från stark till svag så på mitten ungefär så började man kunna se att lamporna blinkade svagt. Dom lyste starkare ju mer man flyttade reglaget mot svagt.
Nej den startade ej om när jag ändrade reglaget den bara blinka 18 gånger sen hände inget mer,slog jag av tändningen och på igen blinka dom 18 gånger igen..
Enligt mig så måste styrenheten vara sönder för effektsteget är nytt och fläkten går ju som sagt.
Jag kollade efter skador på alla kablar som hör till styrenheten men fann inga.
Ska ta och kolla lödningarna nu.


Har kolla lödningarna nu och dom såg bra ut.
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]