Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Kul att du är nöjd!
Jag har Nordfrost 5 på ena bilen och är mycket nöjd så när som på att de är för svajjiga i sidled.
Så nu när jag måste byta på andra bilen så är jag tveksam om jag ska köpa hakka 5 istället.

Vad säger du? tycker du att dom är onormalt svajjiga eller kan jag gå på sådana igen?

mvh
Anders
Brainded skrev:Kul att du är nöjd!
Jag har Nordfrost 5 på ena bilen och är mycket nöjd så när som på att de är för svajjiga i sidled.
Så nu när jag måste byta på andra bilen så är jag tveksam om jag ska köpa hakka 5 istället.

Vad säger du? tycker du att dom är onormalt svajjiga eller kan jag gå på sådana igen?

mvh
Anders
Nej, jag tycker inte de är onormalt svajjiga. Men vinterdäck är ju vinterdäck... Jag har tex kört på HakkaPeliitta 4 innan (ca fyra år gamla). De gamla däcken är stenhårda jämfört med dessa splitternya Gislaved Nordfrost. Ändå måste jag säga att jag upplevde Hakka 4 däcken som svajiga, ja grymt svajiga faktiskt. Inte för att man märkte det på raksträckor. Men däremot när man skulle gena i kurvor, eller korsningar. Trodde det var något fel på fjädringen. Men när jag bytte till sommardäck blev det som natt och dag. Nästan lite go-cart-känsla första stunden. Att åka på de mjuka vinterdäcken var skönt såklart. Men väghållningen usel på så vis.

Dessa splitternya Gislaved NF5 är ju galet mjuka jämfört med mina gamla Hakka4. Nu har jag inte testat att genskjuta korsningar och kurvor med dessa däck. Men då de är så väldigt mjuka kan jag tänka mig att de precis som Du säger blir svajiga. Tror dock att det goda greppet kommer från just mjukheten. Det skapar friktion, och däcket liksom geggar ut över ytan som ska greppas. Det är ju av samma anledning som man tömmer ut luft ur däcken när man ska offroad och kör med fyrhjuling eller jeep. Sen fyller man på igen när man är på normal mark.

Testerna man läser blir jag inte heller riktigt klok av. Man ser ju vilka däck som hamnar i topp. Men ena testet kan döma ut Hakka5 på bromsförmåga. Medans ett annat test kan lyfta just Hakka5s bromsförmåga till skyarna. Detsamma gäller slask, snö, barmark etc.

Efter väldigt mycket research har jag kommit fram till att det absolut bästa dubbdäcket för all-round-bruk måste vara Gislaved Nordfrost 5.

Jag får en känsla av att Hakka5 är lite vassare på några områden, men å andra sidan kanske sämre på andra områden och dessutom mycket dyrare. Har dessutom hittils aldrig träffat en däckhandlare som rekommenderat HakkaPeliitta5 på frågan "vilket är det absolut bästa dubbdäcket oavsett pris just nu". Det får mig att fundera lite. Och kollar Du på Gummihusets hemsida så rekommenderar de NF5 men inte HP5. Och talar Du med dem så är det samma sak...de talar sig varma för NF5. Man funderar ju på om det är marginalerna det handlar om, men jag antar att de har samma marginaler på Nf5 och HP5. De lägger säkert på samma procentsats på alla produkter?

Skulle jag köra väldigt mycket just på de stora vägarna (som alltid saltas och har mycket trafik) så skulle jag nog ta ett annat däck istället utan dubbar. Förslagsvis Continental Winter Viking (eller vad det heter?). Det verkar vad jag har förstått stabilt det mesta utom ren is. Och hur ofta är det man hamnar på ren is? Själv kör jag mycket i vintermiljö och riktiga vintervägar, därför vill jag ha dubb. Men handen på hjärtat så tror jag faktiskt ett riktigt värsting odubbat är vassare för de allra flesta som bor i städer eller mestadels kör på de större vägarna. Då får man bästa stabiliteten och bästa greppet till 90% av fallen. Men de gånger det blir halt ute och rejält isigt...då får man istället se till att ta det lugnt.

Sen kanske det beror på vad man har för bil och sådant också. Jag körde en kamrats bil för någon månad sedan. Han hade framhjulsdrift och NF5 på sin bil. Min första tanke var att han körde dubbfritt eftersom det var så jäkla tyst. Men det var alltså NF5. Tyckte dock att greppet kändes sämre på hans bil än på min. Kan hända att hans däck var äldre, eller att bilarna skiljde sig åt. Finns ju även mycket piratdäck ute som utger sig för att vara NF5.

Hakka5 tycker jag känns lite mer premium, men jag är tveksam om de är lite allround bra som NF5?
Läste någonstans att hakka 5 var ett par kg tyngre än NF5 och då drar det ju mer soppa. :roll:
Körde på NF5 hela förra säsongen på min 945:a och tyckte inte de var mer ostabila än andra vinterdäck som jag har kört på (bla goodyear ultragrip 400, Semperit icegrip 2, mfl). Är van vid lågprofil på sommaren och då är det klart att man märker lite skillnad den första tiden men sedan är det inget man tänker på.
Jag bytte från nordfrost 3 till 5 och det var mycket stor skillnad i svajjighet. Nu har ju jag rätt hög effekt i den kärran men även omkörningar utan att växla ner och kanske inte ens med full pelle blev väldigt oroliga.

Dock har pappa nordfrost 5 på sin V70 och där upplever jag inte alls problemet. Kanske är olika från bil till bil hur bra de kompenserar de mjuka däcken?

Barkbiten: Jo min uppfattning är också att det råder väldigt delade meningar i däcktesten. Det får nog bli nordfrost 5 då!

mvh
Anders
Fluffen skrev:Läste någonstans att hakka 5 var ett par kg tyngre än NF5 och då drar det ju mer soppa. :roll:
Körde på NF5 hela förra säsongen på min 945:a och tyckte inte de var mer ostabila än andra vinterdäck som jag har kört på (bla goodyear ultragrip 400, Semperit icegrip 2, mfl). Är van vid lågprofil på sommaren och då är det klart att man märker lite skillnad den första tiden men sedan är det inget man tänker på.
Ja, man kan tänka sig det. Men testerna är ofta väldigt olika och inte ovanligen säger de även emot varandra.

Fakta: Nordfrost5 = 9,6 kg, Hakkapeliitta5 = 11,4 kg (Källa Teknikensvärld nr 22, 2007)

Dock ser man i utvärderingen (Teknikens Värld, nr 22, 2007) att "rullmotstånd" ligger på värde 6 före Nordfrost5 och värde 7 (alltså snäppet bättre) för Hakkapeliitta5. Så med hänvisning med det testet skulle Hakka ändå dra mindre soppa än Nordfrost. Men som sagt...tester är tester...och ska tas med en stor nypa salt.
Brainded skrev:Jag bytte från nordfrost 3 till 5 och det var mycket stor skillnad i svajjighet. Nu har ju jag rätt hög effekt i den kärran men även omkörningar utan att växla ner och kanske inte ens med full pelle blev väldigt oroliga.

Dock har pappa nordfrost 5 på sin V70 och där upplever jag inte alls problemet. Kanske är olika från bil till bil hur bra de kompenserar de mjuka däcken?

Barkbiten: Jo min uppfattning är också att det råder väldigt delade meningar i däcktesten. Det får nog bli nordfrost 5 då!

mvh
Anders
Ok - intressant. Men kan det ha haft att göra med färskheten och kanske annan gummiblandning i nya Nordfrosten? Spekulerar bara... kanske mjukare för att ge ännu bättre grepp. Sen kom väl fyrkantsdubben till NF5 så att grepp fram och bak skulle bli ännu bättre?

Och sen det här med tester då...i Motorföraren 5/06 skriver man så här om NF5 "Bromsningen på is var det sämsta resultatet, i de olika proven, där det kom näst sist".

Men i Teknikensvärld stora test av vinterdäck får Nordfrost5 tio av tio möjliga poäng för bromsförmåga på snö och 9 av 10 poäng på bromsförmåga is. Totalt för bromsförmåga hamnar NF5 på en andra plats och totalt 8 poäng av 10. Hakka5 däremot får nio av tio på snö och 8 av 10 på is. Totalt för bromsförmåga hamnar HP5 på en tredjeplats från slutet och en totalpoäng 4 av 10.

Så man blir aldrig riktigt klok på det hela. Men jag kan mycket väl tänka mig att körstil, vikt, typ av bil etc och spelar roll.

Tror det blir klockrent att köra på NF5 igen, och som sagt, är det dubbdäck man vill ha så tror jag personligen (efter allt jag läst och hört) att det blir svårt att få tag i något bättre "all-round-däck" än Gislaved Nordfrost 5.

Hade jag bott och kört mestadels i nordligaste norrland (läs Lappland) hade jag istället valt HakkaPeliitta 5 tror jag. Eftersom jag får en uppfattning att det däcket är snäppet vassare på is och snö, men betydligt sämre på asfalt än Nordfrost 5.

Hade jag mest pendlat till och från jobbet mellan Gävle-Stockholm eller Uppsala-Stockholm etc. Då hade jag definitivt valt ett friktionsdäck och troligtvis då nya värstingen från Continental. Utklassar alla dubbdäck på fäste när det är barmark och blött, men funkar ändå riktigt bra på snö och hyfsat på is.
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
Nu är det inte helt lätt att jämföra men åkte på Hakka4 förut och köpte i år Hakka5. Tycker nog att Hakka5 är stabilare än de gamla 4orna, hur som helst så är jag mycket nöjd hittills med Hakka5orna.
En bekant köpte faktiskt nya NF5 för inte så länge sen men han bytte ut dem mot Hakka5 just pga av att han tyckte de var instabila, ska tydligen fungera bättre med Hakkorna. Men det kan nog skilja mellan olika bilmodeller.
Ja, det är riktigt lurigt. Och kollar man på ett gammalt (!) test från 2006 där man jämför bland annat Norfrost 3 (Tre) och Hakkapeliitta 4 (fyra) så skriver man i omdömet att hållbarheten är sämst för Hakka tillsammans med Goodyear. "Klart bäst" är däremot Nordfrost 3 som har 89% kvar efter testet, medan HakkaPeliitta 4 har tappat hela 33% av dubbarna efter en tids körning på asfaltsvägar (alltså ej is eller snö). Nordfrost 3 har i jämförelsen alltså bara tappat 11% av dubbarna.

Nu har det ju säkert hänt en hel del sedan dess får man hoppas, men ändå...

Läs här ->
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=21763

Vet inte om de har gjort något nytt liknande test sedan dess?
Jag är nu på min andra säsong med nya NF5... köpte nya förra vintern och även nya till nybilen denna vinter. Tycker att dom fungerar ganska klockrent här uppe i norr där vi har mycket isiga och snöfyllda vägar. Enda gången jag haft lite problem är när det blir modd som går en bra bit över 2dm eller hög blötsnö.
Sen har jag själv i ca 2 hg mer luft än rekomenderat för att dom skall kännas mer stabila. Tycker att greppet är ganska okompromissat ändå.

En sak jag märkt på båda bilarna är att det hoppar lite i däcken. Förra uppsättningen var hemska men på nybilen känns det inte så mycket. Bara lite i bakändan när man åker på slät asfalt. Funderar om det kan vara hjulinställningen som är fel?

Att köra in däcken i max hastighet 80-90 dom första 50 milen låter väldigt överdrivet. Jag tog ut bilen och la mig i 110 på motorvägen nästan direkt. Har aldrig tappat en enda dubb nästan på några av mina vinterdäck jag ägt under min livstid. Men då har jag aldrig heller gjort några rivstarter på torr asfalt eller onödigt hårda inbromsningar.

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]