Brainded skrev:Kul att du är nöjd!
Jag har Nordfrost 5 på ena bilen och är mycket nöjd så när som på att de är för svajjiga i sidled.
Så nu när jag måste byta på andra bilen så är jag tveksam om jag ska köpa hakka 5 istället.
Vad säger du? tycker du att dom är onormalt svajjiga eller kan jag gå på sådana igen?
mvh
Anders
Nej, jag tycker inte de är onormalt svajjiga. Men vinterdäck är ju vinterdäck... Jag har tex kört på HakkaPeliitta 4 innan (ca fyra år gamla). De gamla däcken är stenhårda jämfört med dessa splitternya Gislaved Nordfrost. Ändå måste jag säga att jag upplevde Hakka 4 däcken som svajiga, ja grymt svajiga faktiskt. Inte för att man märkte det på raksträckor. Men däremot när man skulle gena i kurvor, eller korsningar. Trodde det var något fel på fjädringen. Men när jag bytte till sommardäck blev det som natt och dag. Nästan lite go-cart-känsla första stunden. Att åka på de mjuka vinterdäcken var skönt såklart. Men väghållningen usel på så vis.
Dessa splitternya Gislaved NF5 är ju galet mjuka jämfört med mina gamla Hakka4. Nu har jag inte testat att genskjuta korsningar och kurvor med dessa däck. Men då de är så väldigt mjuka kan jag tänka mig att de precis som Du säger blir svajiga. Tror dock att det goda greppet kommer från just mjukheten. Det skapar friktion, och däcket liksom geggar ut över ytan som ska greppas. Det är ju av samma anledning som man tömmer ut luft ur däcken när man ska offroad och kör med fyrhjuling eller jeep. Sen fyller man på igen när man är på normal mark.
Testerna man läser blir jag inte heller riktigt klok av. Man ser ju vilka däck som hamnar i topp. Men ena testet kan döma ut Hakka5 på bromsförmåga. Medans ett annat test kan lyfta just Hakka5s bromsförmåga till skyarna. Detsamma gäller slask, snö, barmark etc.
Efter väldigt mycket research har jag kommit fram till att det absolut bästa dubbdäcket för all-round-bruk måste vara Gislaved Nordfrost 5.
Jag får en känsla av att Hakka5 är lite vassare på några områden, men å andra sidan kanske sämre på andra områden och dessutom mycket dyrare. Har dessutom hittils aldrig träffat en däckhandlare som rekommenderat HakkaPeliitta5 på frågan "vilket är det absolut bästa dubbdäcket oavsett pris just nu". Det får mig att fundera lite. Och kollar Du på Gummihusets hemsida så rekommenderar de NF5 men inte HP5. Och talar Du med dem så är det samma sak...de talar sig varma för NF5. Man funderar ju på om det är marginalerna det handlar om, men jag antar att de har samma marginaler på Nf5 och HP5. De lägger säkert på samma procentsats på alla produkter?
Skulle jag köra väldigt mycket just på de stora vägarna (som alltid saltas och har mycket trafik) så skulle jag nog ta ett annat däck istället utan dubbar. Förslagsvis Continental Winter Viking (eller vad det heter?). Det verkar vad jag har förstått stabilt det mesta utom ren is. Och hur ofta är det man hamnar på ren is? Själv kör jag mycket i vintermiljö och riktiga vintervägar, därför vill jag ha dubb. Men handen på hjärtat så tror jag faktiskt ett riktigt värsting odubbat är vassare för de allra flesta som bor i städer eller mestadels kör på de större vägarna. Då får man bästa stabiliteten och bästa greppet till 90% av fallen. Men de gånger det blir halt ute och rejält isigt...då får man istället se till att ta det lugnt.
Sen kanske det beror på vad man har för bil och sådant också. Jag körde en kamrats bil för någon månad sedan. Han hade framhjulsdrift och NF5 på sin bil. Min första tanke var att han körde dubbfritt eftersom det var så jäkla tyst. Men det var alltså NF5. Tyckte dock att greppet kändes sämre på hans bil än på min. Kan hända att hans däck var äldre, eller att bilarna skiljde sig åt. Finns ju även mycket piratdäck ute som utger sig för att vara NF5.
Hakka5 tycker jag känns lite mer premium, men jag är tveksam om de är lite allround bra som NF5?