Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Problembil
bonzo2:Får byta:handbromsbackar,handbromsvajer(avsliten),monteringssats,värmeskydd,och en grej till handbromsvajern(300:- på Volvo).Men klacken lyckades en polare svetsa fast.Skulle egentligen ha bytt skivor åxå men det blir så in i bomben dyrt.Tydligen så är det ett vanligt fel på dessa bilar....
Lycka till!!
av bonzo2
Ja, då har du lite att göra då. Tur att han lyckades svetsa fast klacken igen.
Det är ju inte så ofta man pillar med handbromsbackar, men förr så var beläggen nitade. Att limma saker kanske inte håller i längden...
För mig blir det nya backar och monteringssats.

Lycka till du också !!
Användarvisningsbild
av camaro69
Problembil skrev:bonzo2:Får byta:handbromsbackar,handbromsvajer(avsliten),monteringssats,värmeskydd,och en grej till handbromsvajern(300:- på Volvo).Men klacken lyckades en polare svetsa fast.Skulle egentligen ha bytt skivor åxå men det blir så in i bomben dyrt.Tydligen så är det ett vanligt fel på dessa bilar....
Lycka till!!
Om polaren lyckades svetsa dit klacken så borde du ta dig råd med nya skivor, för du har sparat ca 4 000 kronor på att slippa byta spindel och bakhjulslager. Du har ju ändå prylarna nere.
Men det är ju din pluska. :wink:
Perfekt med justa polare som kan svetsa aluminium. 8)
av HEPO
Lustigt, eller mindre lustigt, samma sak hände mig i lördags. Skulle åka till en bekant som är före detta bilmek och byta bromsar bak. Jag har haft lite problem med handbromsen tidigare så vi skulle även byta backarna men på vägen ut till honom så small det rejält och började skramla. Eftersom jag var på väg dit fortsatte jag köra med ett antal ytterligare smällar som följd. När vi plockade isär det var det soprent innanför skivan. Det enda som återstod var lite metalskrot som inte gick att identifiera. Klacken var av och skölden var helt renskrapad. Frågan var hur klacken var fastsatt bara. På 245'an så satt den skruvad och det gick att byta klacken men hur ser det ut på V70'n. Vad behöver bytas? Skölden får man ju byta samt nya fästen på vajern, men den gick att fiska fram så vi slapp dra om den. Är det mer så får det bli att åka till skroten och leta delar.
Användarvisningsbild
av camaro69
Finns en firma som kallar sig csbilteknik.se och säljer stoppklacken på nätet. Jag anser dock att den bygger lite för mycket, så det är på det berömda håttefiret att det fungerar.

Men det är billigt, men bra vete f-n. På senaste versionen är skruven dock försänkt så det blev lite bättre.

Bäst är dock ny eller begagnad spindel.

När man hör rassel från bakhjulen är det läge att stanna. Bärgaren hem eller till verkstaden är oftast billigare än den sönderkörda spindeln.
Användarvisningsbild
av Nexus
bonzo2 skrev:Ja, då har du lite att göra då. Tur att han lyckades svetsa fast klacken igen.
Det är ju inte så ofta man pillar med handbromsbackar, men förr så var beläggen nitade. Att limma saker kanske inte håller i längden...
För mig blir det nya backar och monteringssats.

Lycka till du också !!
enligt *pettson* erfareneter så köp ej på VOLVO om du vill slippa backar som släpper
Användarvisningsbild
av camaro69
Var ska jag köpa till min R grammse. På Skoda måhända. :wink:
Användarvisningsbild
av Ampy
men ärligt grabbs är det inte gammal modigt att ha sånna handromsbackar??
menak det är väl tidiga 90-talet.
Volvo är ju kännda för sinna dåliga bromsar sen första s40 kom ut 96 sen blir det inte bättre.
Jag menar varför ha sådan handroms system? Den är ju helt kass varför inte som anndra premium märke på samma backar (hanbroms och fotbroms), sen har dem en kolvs OK det är ju kasst men men!!!! hoppas att dem har lärt sig så att vi slipper sånna skit grejjer på nyare volvisar.
Honda CRV 100-0kn/h på 39M den väger 1680 tjänstevikt
Volvo s60 t5:a 2008 modell 40 M hahah allvarligt det är lite skabbigt!!!

När man läser på en annan sida s&a[…]

Bussning XC70 -02

Fick tips i ett annat forum om att bussning 307488[…]

Det ser inte ut att vara några konstigheter […]

Olja hjulhuset v70 D3 2012

Tack ska lukta påt