Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Ge mig ditt garage! :lol: (Är det en fräs där bakom kallsågen?)

Jaja, ta ett noga titt på vevaxeln, materialet i lagren kan klena fast på tapparna om det har skurit. Inte så bra att ha det kvar där...
Användarvisningsbild
av camaro69
Kan du inte ge oss en bild på oljetråget....?

:wink:
av *pettson*
Matthew skrev:Lite uppdatering

Smådelstvätten är mkt användbar.

Bild

Bild

Blocket och lite annat jox

Bild

Bild

På tisdag får jag väl förhoppningsvis alla delar som jag är i behov av, alla lager byts och samtliga packboxar och packningar mm

Hörs

//Matthew
Det är en känsla varje gång man har en motor i smulor. Varje gång jag byggt en så känner jag mej faktiskt lika stolt. Jag har gjort mitt yttersta med min bästa nogrannhet. :-)-)
Du ser på min hemsida i fotoalbumet på några byggbilder hur min motor blev nu sist. Har byggt 3 till sen dess nu, dock är inte dom lackade som jag gjorde med mina saker.
av *pettson*
Tomas88 skrev:Vill bara tacka för att du tar dig tid och lägger upp bilder. Det blir så mycket roligare att läsa i forumet då.
Instämmer..
av Matthew
Visst ska ni få bilder på det trasiga tråget...Fixar det imorgon....

Fråga....hur f*n får man isär vevhusventen, jag bänder å vrider, men är det verkligen så det ska gå till ? Limma ihop sen ?

Har kollat din sidan pettson, men just själva huset, hur få isär ?

//Matthew
av Matthew
Sparkz skrev:Ge mig ditt garage! :lol: (Är det en fräs där bakom kallsågen?)

Jaja, ta ett noga titt på vevaxeln, materialet i lagren kan klena fast på tapparna om det har skurit. Inte så bra att ha det kvar där...
ingen fräs, men väl en metallsvarv....fräsen står på önskelistan fortfarande :)

//M
av *pettson*
Matthew skrev:Visst ska ni få bilder på det trasiga tråget...Fixar det imorgon....

Fråga....hur f*n får man isär vevhusventen, jag bänder å vrider, men är det verkligen så det ska gå till ? Limma ihop sen ?

Har kollat din sidan pettson, men just själva huset, hur få isär ?

//Matthew
Du menar själva oljefällan? Den går inte att ta isär. Den på mina bilder är isärsågad. Den används inte mera, utan jag har naturligtvis köpt en ny. :-)-)
av Matthew
Hallå igen !

Ok, pettson, tack för infon...

Sparkz skrev:Ge mig ditt garage! :lol:
Jo, inte nog med det, mitt Kallgarage (100kvm, där jag mekar nu) skall i vinkel byggas ut med en 67 kvadratmeter stor varmdel, plattan är redan gjuten men inget är byggt än. Detta är höstens projekt :)

Kvällarna kantas ju som sagt av mekande, vill ha ihop bilen så snart som möjligt...

Gamla oljetråget :(

Bild

Packningsats 1/2, alla lagringar, kolvringar, packboxar (fler packboxar kommer idag förhoppningsvis

Bild

Nya ramlager monterade i "mellandelen", bra att ha en oljekanna å pyttsa ut olja i lagerbanorna. Ramlagren är Volvo orginal Standad dimension och kod/grad "Gul". 1 ramlager med fläns, 5 utan.

Bild

Nya lager monterade i blocket

Bild

Vevaxeln monterad. Ny packbox mellan vevaxel och svänghjul är och ditsatt.

Bild

Bild

Oljepump, ny oring, packbox och packning bakom pumpen (syns ej på bild)

Bild

Extra oljekylarn monterad på "nya" tråget. Allt är så enkelt och åtkomligt när motorn är i bänk.

Bild

Mer detaljer monterade på motorn

Bild

Fästet för bla servopump och generator är monterat

Bild

Bild

Kvällen bjuder på mer mekande, om inte vårt andra barn har tänkt sig "pluppa" ut
Frugan å jag går nämligen i väntans tider och det är beräknat tills idag, 3 sept. :)

Hörs !

//Matthew
av *pettson*
KOM IHÅG NU.. när du bytt tråg till det med oljekyl i. Kontrollera så oljepickupen är densamma. Annars måste du ta pickupen ifrån donatorn till oljekylen/tråget. Eftersom vattenvägarna passar till den kylen antar jag att du även bytt vattenrören =?
Visst är det spännande att handla volvo orginal men jag kan inte med priserna på en del saker.
För att klargöra skillnaden i pris när man bygger så..här är lite priser jag gett utan rabatter.

Bultar på t.ex parner=500kr (topplocksbultar)
Sotnings sats om det är B5254= 550kr inkl topplockspackning
motsvarande om det är vanlig turbo B5234T= 535kr inkl topplockspackning.
Vevlager standard= 523kr/komplett 5cylindrar
ramlager standard=1400kr/ komplett till vevaxel
Sen såna saker som säljs dyrt ute är mycket billigare på volvo istället.
Ventiltryckare kostar 130kr styck ute och runt 130kr på volvo med. Men volvo säljer en servicesats innehållande alla tryckarna för halva priset.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]