Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vålvå
#210566
Joli skrev:Nu har Vi Bilägare uppdaterat artikeln med decibelvärden, och puttat ner V70II till 4:e plats. Här följer ett utdrag som visar testets tio tystaste bilar i 90 km/h.

10-bästalistan
Lexus LS 600h : 65,9 dBA
Mercedes S-klass: 68,7
BMW 5-serie: 69,1
Volvo V70: 69,5
Renault Mègane: 69,6
Audi A6: 69,9
Volvo S80: 70,6
VW Tiguan: 70,7
Toyota Prius: 71,3
VW Passat: 71,4

Riktigt höga värden, om man jämför med vad biltidningarna brukar mäta upp annars. De måste kört på riktigt usel asfalt! Väldigt små skillnader också, även om decibelskalan är logaritmisk så att en ökning på 3 dB innebär dubbel ljudstyrka. Örat brukar emellertid uppfatta 10 dB som en fördubbling.
Detta är inte det slutliga betyget, där är lexus LS600h 1:a,Mercedes S-klass 2:a, VOLVO V70 II 3:a, BMW 5-serie 4:a m.m.
Lexus får 5 öron och ett +,Mercedes S,V70II och Bmw 5-serie får alla 5 öron dock i ovan nämd ordning!
5-serien tappar på grov asfalt övertaget mot V70II, i 110 kmh fart låter den 1.1dB högre mot några tiondelar lägre i 50,70,90kmh
Användarvisningsbild
av tjotto
#210922
Om ni tvekar på meganen så passa på att provköra den, jag testade en 1,6 E85 med 17 tums hjul. Den bilen är otroligt tyst och fin att köra, helt klart jämförbar med min V70II'a i lagliga farter!
Har för mig att ett liknande test gjordes av samma tidning för kanske 4-5 år sedan, då kom Meganen väldigt bra till. Då oxå...
av perhall
#211014
V70II/XC70II är helt klart imponerande tyst och det gläder mig att man för första gången lyckats göra en bil som är tystare än BMW och Audi. E-klass har jag inte haft möjlighet att jämföra med men jag skulle tro att E-klass, 5-serie och V70II är rätt lika gällande ljudnivå.
av Joli
#212415
Vålvå skrev:
Joli skrev:Nu har Vi Bilägare uppdaterat artikeln med decibelvärden, och puttat ner V70II till 4:e plats. Här följer ett utdrag som visar testets tio tystaste bilar i 90 km/h.

10-bästalistan
Lexus LS 600h : 65,9 dBA
Mercedes S-klass: 68,7
BMW 5-serie: 69,1
Volvo V70: 69,5
Renault Mègane: 69,6
Audi A6: 69,9
Volvo S80: 70,6
VW Tiguan: 70,7
Toyota Prius: 71,3
VW Passat: 71,4

Riktigt höga värden, om man jämför med vad biltidningarna brukar mäta upp annars. De måste kört på riktigt usel asfalt! Väldigt små skillnader också, även om decibelskalan är logaritmisk så att en ökning på 3 dB innebär dubbel ljudstyrka. Örat brukar emellertid uppfatta 10 dB som en fördubbling.
Detta är inte det slutliga betyget, där är lexus LS600h 1:a,Mercedes S-klass 2:a, VOLVO V70 II 3:a, BMW 5-serie 4:a m.m.
Lexus får 5 öron och ett +,Mercedes S,V70II och Bmw 5-serie får alla 5 öron dock i ovan nämd ordning!
5-serien tappar på grov asfalt övertaget mot V70II, i 110 kmh fart låter den 1.1dB högre mot några tiondelar lägre i 50,70,90kmh
Läste hela testet igår, då tidningen kom ut i handeln, och begriper inte riktigt varför V70II rankas bättre än BMW 5-serie då Volvon har högre uppmät buller i alla hastigheter (50, 70, 90, 110 km/h) - både på slät och grov asfalt - utom i 110 km/h på grov asfalt, där Volvon är 1,1 dB tystare. Kanske har Volvon snällare frekvenser, men Vi Bilägare berättar inget om detta. Dessutom hade BMWn 17-tummare (Goodyear Eagle NCT5, 245/45) och Volvon 16-tummare (Michelin Energy, 205/60). Förvisso så skriver Vi Bilägare att Volvon (även S80n) märkligt nog var ännu tystare med 17-tummare (Conti SportContact 225/50) än med 16-tummarna, men några mätvärden med 17-tummarna redovisades inte. Däremot skulle just detta förhållande redas ut i nästa nummer.

En annan intressant sak man kunde notera i testet var att V70II var c:a 1 dB tystare än S80n (med samma motor, på exakt samma däck) på alla underlag och i alla uppmätta hastigheter utom 50 km/h, där bilarna var i stort sett jämna. V70II hade Herrgårdpaketet med laminerade rutor.
av Joli
#212444
För den som är lika bullerfixerad som jag och inte har läst testet i Vi Bilägare kan jag ge en liten sammanfattning:

Lexus GS600H (19-tummare) var överlägset tystast och agerade referensbil med ett bullerindex på 0.
De andra bilarnas bullerindex anger hur många procent mer de bullrar än Lexus:en.

Betyg 5
2) Mercedes S350CDI L = Bullerindex 28 (17-tummare)
3) Volvo V70II 2.0F Momentum = Bullerindex 29 (16-tummare. 17-tummarna var ännu tystare, men dess mätvärden betygsattes inte)
4) BMW 520i Touring = Bullerindex 30 (17-tummare)

Betyg 4
5) Renault Megane 1.6FF Touring = Bullerindex 35 (16-tummare)
6) VW Tiguan = Bullerindex 36 (18-tummare)
7) Audi A6 Avant 2.4 Quattro = Bullerindex 37 (17-tummare)
8) Volvo S80 2.0F Momentum = Bullerindex 38 (16-tummare, men 17-tummarna var även här ännu tystare)
9) Citroën C5 V6 HDI Executive = Bullerindex 42 (18-tummare)
10) Toyota Prius Business = Bullerindex 47 (16-tummare)
11) VW Passat Variant 1.8 TSI SportLine = Bullerindex 48 (16-tummare)

Betyg 3
13) Saab 9-3 1.8 BioPower SportCombi Vector = Bullerindex 54 (17-tummare)
13) Mazda 6 2.0 Advance Kombi = Bullerindex 54 (17-tummare)
15) Mercedes C180 Kombi = Bullerindex 56 (16-tummare)
...
17) Volvo V501.8F Momentum = Bullerindex 58 (15-tummare)
18) Saab 9-5 2.0 BioPower SportCombi Vector = Bullerindex 59 (17-tummare)
18) Volvo 940GL -92 = Bullerindex 59 (15-tummare, mer vidnbrus och motorljud än däckbuller här)
...
21) Audi A4 1.8 TFSI = Bullerindex 61 (16-tummare)
22) Ford Mondeo 2.0FF Titanium X = Bullerindex 63 (17-tummare)
23) BMW 318i = Bullerindex 64 (17-tummare)

Eftersom bilarna har olika fälgstorlek/däckdimensioner (och om man ska vara riktigt petig, olika däckfabrikat) så kan man inte ta testet på 100% allvar, men det ger väl i alla fall en fingervisning om hur mycket de olika bilarna bullrar. Fast inte kan man väl påstå att t.ex. Volvo V50 är en tystare bil än t.ex Saab 9-3 eller BMW318...jo, om Volvon, som i detta test, har 15-tummarna och de andra 17-tummare.

Mest förvånande för mig är att nya Audi A4 och Mercedes C-klass får så dåliga resultat trots 16-tummare...och att gamla 940:n klarar sig så bra, visserligen på 15-tummare, men ändå.

Slutligen; notera att V70II och S80n testades med lilla etanolmotorn som, enligt alla biltester jag läst, ska vara väldigt surrig - framför allt i motorvägsfart.
En 2.5T eller FT borde rimligen vara tystare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#212571
Joli skrev:
henka35 skrev:Kan hålla med om att den är riktigt tyst. Detta ger istället problem med att man hör missljud i kupén. Vilka troligt viss inte hade hörts om bilen hade legat längre ner i listan :wink:

//Henrik
Å f-n. Kan du ge några exempel på missljud? Jag hatar skrammel och knirr/knarr från inredningen - det är en av de saker som stör mig mest i min V70n.
Bältesvarnare = missljud :D
Användarvisningsbild
av Bothner
#214620
Det var bra, då har jag hört rätt. Mina 17" ContiSport Cont 2 225 50 17 är betydligt tystare i låga farter än t ex mina dubbfria 16" Conti TS810 225 55 16. Jag tror det var första gången när jag skiftade från vinterdäck till sommardäck som jag märkt detta. Tidigare bilar har det varit tvärtom.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#214663
Om man ska göra ett seriöst ljudtest så ska alla bilar rulla på samma däck /fälg :roll:

/Kalle
av Amli
#214668
~Kalle~ skrev:Om man ska göra ett seriöst ljudtest så ska alla bilar rulla på samma däck /fälg :roll:

/Kalle
Det kan jag verkligen hålla med om! Det kan ju skilja grymt mycket på däck och däck.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]