Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sand3rs
hozz skrev:Skrev det här i ett numera låst inlägg.

Kan berätta en sann historia och kan uppfattas rasistikt, vilket det inte är.
Vi i familjen (helyllesvenskar) åker till en affär inte långt där ifrån vi bor. Denna helg har jag min systerdotter, som är tillsammans med en kille från Palestina som heter Hamses som gäster. Hamses kan 4 olika språk, varav ett är arabiska. Vi släpper ut min fru och min systerdotter för att gå in och handla i affären och vi "karlar" sitter kvar i bilen för att snacka. Bilen är 1mån gammal och mig ganska kär. Ut ur affären efter 2 minuter,kliver 3st personer för mig helt ointressanta , men av konversationen mellan dessa 3 uppfattas av min systerdotters kille. Han säger att mannen, som ska sätta sig som förare i bilen bredvid, uppmanar en av de kvinnliga passageraren att öppna sin dörr hårt för att skada "den där nya" bilen bredvid. Min bil är tonad och svår att se genom rutorna utifrån. Kvinnan slänger upp sin bakdörr utan att träffa min bil. (ca 5mm kvar till min bil) ,varvid jag drar ned rutan och skriker "DET DÄR HADE KUNNAT BLIVIT J-VLIGT DYRT FÖR DIG OM DEN DÖRREN TRÄFFAT!" Mannen såg chockad ut och bad om ursäkt (på arabiska) och åkte vidare med sin vita rostiga Nissan (har regnummeret, och dessutom ringde vi senare denne person för vidare disskusion. Tar inte upp det här.)
Vad jag vill säga med detta är att, viss gör skadegörelse görs på bilar med avsikt och viss utan avsikt, men för tusan sitt kvar i bilen och vakta!
Ett sådant inlägg på andra forum hade direkt fått tiotalet svar och "bekräftelser" på den svenska avundsjukan/jantelagen, OM du utelämnet personernas härkomst...
av YoZ
Trevligt med lite respons på mitt inlägg!

Kommer nog att avakta med gå vidare med nått tills vidare! Skulle det vara så att dom är så bra dumma att de kopplat in polisen i detta, så får jag väl börja agera! Rena rama sandlådenivån ju:=) Man måste ju kunna föra fram sin talan ibland! utan att folk flippar!

Möjligt att den så kallade "svenskan avundsjukan" spelar in lite ändå. V70N jag äger är en maxutrustad T5 (nypris över 380 000:-, som ser rätt fin ut! Men man tycker ju att folk borde växa upp nån gång!
Användarvisningsbild
av Brainy
Tar och kapar tråden lite.
Jag har fått ett riktigt stort uppslag på min passagerardörr. Det är inga lackskador men bucklan är både bred och djup så den syns lite väl mycket.
Klarar vilken bilplåtslagare som helst av att fixa detta? Vad brukar det kosta på ett ungefär för ett dörruppslag?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av sand3rs
YoZ skrev:Trevligt med lite respons på mitt inlägg!

Kommer nog att avakta med gå vidare med nått tills vidare! Skulle det vara så att dom är så bra dumma att de kopplat in polisen i detta, så får jag väl börja agera! Rena rama sandlådenivån ju:=) Man måste ju kunna föra fram sin talan ibland! utan att folk flippar!

Möjligt att den så kallade "svenskan avundsjukan" spelar in lite ändå. V70N jag äger är en maxutrustad T5 (nypris över 380 000:-, som ser rätt fin ut! Men man tycker ju att folk borde växa upp nån gång!
Ja, hoppas att det löser sig för dig/er.
Personligen ger jag inte mycket åt "svenska avundsjukan". Jag tycker att det används allt för ofta för att förklara allt från skadegörelse till blickar man får med ny bil och dyl. Det jag vill säga är att jag inte för fem öre köper att det är någon specifikt svenskt över det och att sådant finns överallt.

Jag hoppas att du håller oss informerade om vad som händer i grannskapet.
Användarvisningsbild
av mugge
En åtgärd i garaget är att sätta dit uppslagsskydd på dörrarna på bilen du misstänker. T ex biltema artikel nr 33-3115 :wink:
av 945S
YoZ har du kollat höjd och placering på uppslagen och huruvida de passar ihop med grannens dörr när den öppnar? Du kan ju be grannen om att få kolla detta. Om de är oskyldiga kan de ju inte ha något att frukta av detta.

Jag tror dock du kan räkna med att det är han/hon som är boven i dramat. Det känns aningen osannolikt att du skulle fått flera uppslag av "rätt" nyans bara helt slumpartat av andra bilar. Dels är det ganska talande när folk får såna där omotiverande vredesutbrott. Vad skulle de anmäla dig till polisen för? Och om det fortfarande finns en mikroskopisk chans att vederbörande är oskyldig så är de ju uppenbarligen skitstövlar i alla fall, så att försöka rädda grannsämjan är ju meningslöst. Gör en polisanmälan om skadegörelse, jag tycker du har tillräckligt för en sådan misstanke.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
sand3rs skrev:
YoZ skrev:Trevligt med lite respons på mitt inlägg!

Ja, hoppas att det löser sig för dig/er.
Personligen ger jag inte mycket åt "svenska avundsjukan". Jag tycker att det används allt för ofta för att förklara allt från skadegörelse till blickar man får med ny bil och dyl. Det jag vill säga är att jag inte för fem öre köper att det är någon specifikt svenskt över det och att sådant finns överallt.

Jag hoppas att du håller oss informerade om vad som händer i grannskapet.

Håller inte med..... visst existerar det avundsjuka i alla länder & bland alla folkslag..... men i Sverige så är det ta mig fan en konst art ! Avundsjuka & missunsamhet är nästan någonting accepterat & gulligt i vår kultur :x .
Det finns få saker jag föraktar så mycket som det typiskt svenska fenomenet när/om du har köpt en ny bil, byggt ett nytt garage eller köpt något annat dyrt coolt som grannen inte har. Hur ofta kommer grannen över & UPPRIKTIGT visar att han/hon är glad för din skull eller imponerad ?! Nä, just det... snarare så lär det bli något i stil med: "Jasså.... den (exempelvis full utrustad T5á för 400k++) drar väl en jäääävla massa bensin & är väl snoooordyr i försäkring?!, tacka vet jag min Skoda...den är billig den"

Parkerar du en max utrustad XC90 V8 på uppfarten (nu snackar vi "vanligt" medelklass kvarter) så kommer det garanterat att resultera i kommentarer som ovan eller att grannarna helt enkelt låtsas ignorera nyförvärvet.... för att inte tala om ifall du parkerar en ny BMW som ironiskt nog inte är lika dyr som Volvo suven....oj oj oj...

Inget är utan undantag men om man generaliserar så kan man i alla fall se skillnader.... jämför man USA & Sverige så får du generellt sett mycket mer "respekt" i USA i motsvarande situation helt enkelt för att de ser upp till att du lyckats arbeta dig till framgång & "lyx". Det blir alltså mer; "Åh, vilken grym bil.... en sådan ska jag oxå spara/jobba ihop till" .......... medans det här blir mer; "FY FAN ! hur har han lyckats få råd med den bilen?!? säkert svarta pengar.... det har man ju läst om !" skulle du då komma hem med bilen efter att någon avundsjuk jävel smällt upp dörren mot din...eller någon idiot dragit nyckeln efter sidan.... så kan du ge dig fan på att den avundsjuke grannen gnuggar händerna av belåtenhet & har svårt att inte visa sin skadeglädje :-(O) .

Nä, avundsjuka människor är ett jävla pack !
Användarvisningsbild
av sand3rs
Jag håller fullständigt med dig om att den avundsjukan finns i Sverige, men jag motsätter mig att det skulle vara specifikt för Sverige och därmed vara antingen genetiskt eller ett socialt arv som vi svenskar "lider" av.

Alltid när denna diksussion kommer upp så önskar jag se någon form av statistik att vi svenskar missunnar våra grannar och är mer avundsjuka än andra. Tror nämligen att det är så i de flesta länder. Sen finns det ju en annan kultur i t ex USA, men letar man finner man avundsjukan överallt.

Sen tycker ju inte jag att man ska "respektera" någon mer för att deras bil kostar 600000 än om de kör en japanare för 50000. Men självklart ska man kunna glädjes med grannen som "uppfyllt sin dröm".

Men nu är jag verkligen OT.. :D
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
sand3rs skrev:Jag håller fullständigt med dig om att den avundsjukan finns i Sverige, men jag motsätter mig att det skulle vara specifikt för Sverige och därmed vara antingen genetiskt eller ett socialt arv som vi svenskar "lider" av.

Alltid när denna diksussion kommer upp så önskar jag se någon form av statistik att vi svenskar missunnar våra grannar och är mer avundsjuka än andra. Tror nämligen att det är så i de flesta länder. Sen finns det ju en annan kultur i t ex USA, men letar man finner man avundsjukan överallt.

Sen tycker ju inte jag att man ska "respektera" någon mer för att deras bil kostar 600000 än om de kör en japanare för 50000. Men självklart ska man kunna glädjes med grannen som "uppfyllt sin dröm".

Men nu är jag verkligen OT.. :D
Hhm, vad jag menad med respekt var att de i USA (oftast) förstår allt det arbete som ligger bakom förmågan att kunna köpa en snordyr bil/husbil/båt eller vad det nu är...dvs, vare sig det är den framgångsrike plastikkirurgen eller den likaledes framgångsrike entrepenören/egenföretagaren så erkänns all den tid de lagt/lägger ner på utbildning/alla timmar de jobbar för att kunna nå framgång. Det är oxå mer accepterat att där borta skylta med sin framgång än vad det är här.

Men men... allt är ju relativt & personligen så är jag ingen knösus men min bil är ändå värdefull för mig & då ska inte någon jävla horunge till bilhatande Haga unge dra en nyckel.... eller som i exemplet med subban som sade åt sin man att smälla upp deras dörr på den nya fina Volvon bara för att de körde en rostig gammal riskokare & inte tålde det faktum att det finns människor som tar hand om sina bilar.
Användarvisningsbild
av cobrajet
Detta inlägg skrev jag i den andra tråden(numera låst).

Kolla in det här klippet, jag tror det sammanfattar hur vi som verkligen gillar våra bilar känner för alla jävla puckon som inte fattar att man KAN vara försiktig/rädd om bilen.MVH
Cobra Jet
cobrajet
Uppkörning

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]