Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag stod å valde mellan precis detsamma som du gör!

Valet föll efter mycket fundering på 2.4D manuell.

Anledningen:
-Gillade motorgången bättre
-Man får dra mer med 2.4D
-Tyckte att 2.0D kändes lagom när man åkte två, men efterssom jag ofta kör med en del last så ville jag ha de extra pållarna
-valde bort 2.5T av ekonomiska själ då jag tror att en diesel håller ett högre andrahandsvärde då vi inte kör jättemycket. (typ 1600mil)

Att jag sen älskar femmor gör ju inte saken sämre med valet! :D
av perhall
Variosboy skrev:Jag stod å valde mellan precis detsamma som du gör!

Valet föll efter mycket fundering på 2.4D manuell.

Anledningen:
-Gillade motorgången bättre
-Man får dra mer med 2.4D
-Tyckte att 2.0D kändes lagom när man åkte två, men efterssom jag ofta kör med en del last så ville jag ha de extra pållarna
-valde bort 2.5T av ekonomiska själ då jag tror att en diesel håller ett högre andrahandsvärde då vi inte kör jättemycket. (typ 1600mil)

Att jag sen älskar femmor gör ju inte saken sämre med valet! :D
Bra att du köpte en bil du gillar! ljudet i femman är värt en hel del, jag tycker alltid det är trist med premiumbil och 4-cyl motor... men ekonomiskt tror jag att det inte är så stor skillnad på 2,4D, 2,5T el 2,5FT på tre års sikt, dessutom finns mycket osäkerhet med olika bränslen... 2,4D är ju trots allt lite dyrare att köpa.
av frgusto
henka35 skrev:Etanolen är ju just nu ett bra alternativ, men hur länge kan priserna ligga på ca 8,30 kr/l? När alla svenska köper nya bilar med E85? Se hur det gick med dieseln. När jag bestälde min V70II 2.0D i september 2007 kostade dieseln mellan 10-11 kr/l. I sommar har den snuddat 15 kr/l. Detta eftersom efterfrågan har ökat sedan hösten 2007. Risken finns att E85 även drabbas av samma problem. Därför tycker jag du ska räkna på 10 kr/l för E85 i din kalkyl.
Mvh Henrik
Sockerrören växer upp nästa år igen, det gör inte oljan.
Brasilien har planerat fördubbling av sin etanolproduktion på några år. Flera länder i Afrika är på gång, likaså etanol från Kina och Indien.
Även Sverige satsar fortsatt på egen produktion.
Jag gissar därför att etanolen kommer behålla sitt pris över tid och förmodligen kommer dieseln fortsätta stiga i pris och vara fortsatt hårt beskattad.
av troubleshooter
Problemet med att välja etanol är väl osäkerheten kring beskattningen, när tillräckligt många gått över till etanol från diesel och bensin så kommer detta skapa ett tomt hål i plånboken hos farbror staten, detta hål måste fyllas och då tror i alla fall jag att etanolen kommer att beskattas bra mycket högre än idag !
av velig
Har nu provkört och tyckte att 2,0D var helt OK och kalkylen talade också för 2,0D.
Trodde att prisskillnaden mellan 2,0D och 2,4D var 15.000:-, som det står i prislistan.
Men icke: för just 2,0D kostar Kinetic-paketet 15.000 medan paketet kostar 6.900 för övriga modeller.
2,4D är alltså endast 6.900 dyrare än 2,0D.
För att få en vettig kalkyl får man hoppas på lägre skatt och bränsleförbrukning....
av riha
velig skrev:Har nu provkört och tyckte att 2,0D var helt OK och kalkylen talade också för 2,0D.
Trodde att prisskillnaden mellan 2,0D och 2,4D var 15.000:-, som det står i prislistan.
Men icke: för just 2,0D kostar Kinetic-paketet 15.000 medan paketet kostar 6.900 för övriga modeller.
För att få en vettig kalkyl får man hoppas på lägre skatt och bränsleförbrukning....

Detta för att viss utrustning från kinetic paketet ingår som standard i 2.4D om jag inte minns fel.
av AndS
velig skrev:Har nu provkört och tyckte att 2,0D var helt OK och kalkylen talade också för 2,0D.
Precis är det som du beskriver, man marknadsanpassar bilmodellerna. Du måste ha instegsmodeller med pris som kan annonseras och även för de som är villiga att välja bort vissa tillbehör men även välja mindre motorer.
Sedan dyker det upp olika paketeringar utöver standardpaketen, ibland finns jubileum, business, mm, som gör att prisbilden förändras om du önskar vissa tillbehör men samtidigt kan det begränsas vad du kan komplettera med. Vi valde i vintras en 2,4D med businesss och vid det tillfället gick det inte t.ex. plocka samman med motsvarande och en 2.0D motor utan att de hamnade ungefär på samma prisnivå, men hade jag gjort avkall på t.ex. metalliclack, 17" hjul hade priset på 2.0D blivit lägre. Men, men, samtidigt har jag inte insyn i bilhandelns kalkylmodeller och prislistor så allt detta blir ju utifrån vad säljaren presenterar.
Blond läder eller ej

Nu rätt många år senare kan man t[…]

Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Tänk bara på att kolla och justera om T[…]

Du skriver om spridare som kanske läcker. Ett[…]