- tor 07 aug 2008, 21:01
#209325
Jobbar du på volvo, som får provköra den nya 2,5FT? Den finns inte för provkörning hos handlarna än.
Moderator: Moderatorer
Variosboy skrev:Jag stod å valde mellan precis detsamma som du gör!Bra att du köpte en bil du gillar! ljudet i femman är värt en hel del, jag tycker alltid det är trist med premiumbil och 4-cyl motor... men ekonomiskt tror jag att det inte är så stor skillnad på 2,4D, 2,5T el 2,5FT på tre års sikt, dessutom finns mycket osäkerhet med olika bränslen... 2,4D är ju trots allt lite dyrare att köpa.
Valet föll efter mycket fundering på 2.4D manuell.
Anledningen:
-Gillade motorgången bättre
-Man får dra mer med 2.4D
-Tyckte att 2.0D kändes lagom när man åkte två, men efterssom jag ofta kör med en del last så ville jag ha de extra pållarna
-valde bort 2.5T av ekonomiska själ då jag tror att en diesel håller ett högre andrahandsvärde då vi inte kör jättemycket. (typ 1600mil)
Att jag sen älskar femmor gör ju inte saken sämre med valet! :D
henka35 skrev:Etanolen är ju just nu ett bra alternativ, men hur länge kan priserna ligga på ca 8,30 kr/l? När alla svenska köper nya bilar med E85? Se hur det gick med dieseln. När jag bestälde min V70II 2.0D i september 2007 kostade dieseln mellan 10-11 kr/l. I sommar har den snuddat 15 kr/l. Detta eftersom efterfrågan har ökat sedan hösten 2007. Risken finns att E85 även drabbas av samma problem. Därför tycker jag du ska räkna på 10 kr/l för E85 i din kalkyl.Sockerrören växer upp nästa år igen, det gör inte oljan.
Mvh Henrik
velig skrev:Har nu provkört och tyckte att 2,0D var helt OK och kalkylen talade också för 2,0D.
Trodde att prisskillnaden mellan 2,0D och 2,4D var 15.000:-, som det står i prislistan.
Men icke: för just 2,0D kostar Kinetic-paketet 15.000 medan paketet kostar 6.900 för övriga modeller.
2,4D är alltså endast 6.900 dyrare än 2,0D.
För att få en vettig kalkyl får man hoppas på lägre skatt och bränsleförbrukning....
velig skrev:Har nu provkört och tyckte att 2,0D var helt OK och kalkylen talade också för 2,0D.Precis är det som du beskriver, man marknadsanpassar bilmodellerna. Du måste ha instegsmodeller med pris som kan annonseras och även för de som är villiga att välja bort vissa tillbehör men även välja mindre motorer.
Trodde att prisskillnaden mellan 2,0D och 2,4D var 15.000:-, som det står i prislistan.
Men icke: för just 2,0D kostar Kinetic-paketet 15.000 medan paketet kostar 6.900 för övriga modeller.
2,4D är alltså endast 6.900 dyrare än 2,0D.
För att få en vettig kalkyl får man hoppas på lägre skatt och bränsleförbrukning....
Du skriver om spridare som kanske läcker. Ett[…]