NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Lajning skrev:
ThomasT skrev: tis 04 jun 2019, 10:57 Det är chassiingenjörerna ifrån Volvo och däckstillverkare som påstår det... ECO-trycket är vad jag kan se angett till 2.5bar.
Det slutar ju gälla så fort du frångår exakt det däck som sitter original.
Sant... volymförändring och ändrat lastindex påverkar. Men skillnaden mellan org 215/45-18 och TS 225/40-18 är liten.

.
av frippe64
ThomasT skrev: tis 04 jun 2019, 10:57
frippe64 skrev:
ThomasT skrev: mån 03 jun 2019, 15:27
Original dimension på 18" är 215/45 R18 och i hastigheter under 160km/h så ska det vara 2.2 bar runt om utan last och 2.5 bar med max last. Så någonstans där emellan beroende på hur mycket saker och folk du har i bilen...

Alla andra påståenden är bara dåliga gissningar...
Ska vara? Vem bestämmer det? Det låter som du hämtat rekommenderade värden från instruktionsboken.
Det är knappast eco-tryck som Volvo själva anger, i alla fall i min bok.
Det är chassiingenjörerna ifrån Volvo och däckstillverkare som påstår det... ECO-trycket är vad jag kan se angett till 2.5bar.

.
Då kan inte 2,5 bar vara en dålig gissning...
av JallooZ
Däcktryck är för mig en smaksak. Vissa däckexperter kör själva på 3.2bar och säger att det absolut inte slits ojämt. Tror att det var större problem förr. Nu är däckstomarna såpass starka och kvalitetssäkra än tex på 90talet så dom håller för bra mycket mer tryck än vad som är "rekommenderat" av volvo.

Bilen blir lite stötigare av högre tryck. Men knappast störande mycket. Samtidigt kanske du kan spara någon deciliter i förbrukning över tid.

Lägg i det tryck du själv vill. Pröva dig fram och hitta det du är nöjd med. Spelar ingen roll om det är 2.2 eller 2.8. Så länge du hittat det du själv känner är optimalt förhållande till komfort.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]