Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

grammse skrev:angående service på systemet så bytte killen (jag lämnade in min förra bil hos) olja i kompressorn. Det kanske kan vara en service punkt :)
Hmm en PAG olja är starkt hygroskopisk som bara ska bytas om man möjligen gör ett gasbyte med öppen krets, möjligen en konvertering eller om kompressorn möjligen gått i extrem hetta i öknen så det är risk för oljekvaliten.
Inte nog med detta utan gasen måste ur systemet innan oljan byts, då gasen och oljan har närkontakt större delen av tiden. Så vad är det för service att tömma AC systemet och byta olja om det är ett fungerande system? ??:-/
*pettson* skrev:
grammse skrev:angående service på systemet så bytte killen (jag lämnade in min förra bil hos) olja i kompressorn. Det kanske kan vara en service punkt :)
Hmm en PAG olja är starkt hygroskopisk som bara ska bytas om man möjligen gör ett gasbyte med öppen krets, möjligen en konvertering eller om kompressorn möjligen gått i extrem hetta i öknen så det är risk för oljekvaliten.
Inte nog med detta utan gasen måste ur systemet innan oljan byts, då gasen och oljan har närkontakt större delen av tiden. Så vad är det för service att tömma AC systemet och byta olja om det är ett fungerande system? ??:-/
jaja jag kanske skulle ha tilllagt att det var vid en konventering till icke freon gas :oops: sorry my misstake :mrgreen:
grammse skrev:
*pettson* skrev:
jaja jag kanske skulle ha tilllagt att det var vid en konventering till icke freon gas :oops: sorry my misstake :mrgreen:
ahh se då ska ju oljan bytas.. men då är det ju inte en service.. utan en konvertering.. ;-// :-)-) :mrgreen:
jag skall byta mitt torkfilter på ac:n och har därför varit och hämtat ett nytt (520 kr hos autoexperten). fyllningen därefter har jag kollat med några firmor och beslutat mig för att använda Bogesunds bil i Ulricehamn (Volvo), priset för fyllning hos dem 900:-.
ett intressant tillägg till mitt förra inlägg är att filtret från autoexperten är i aluminium (rostfritt) istället för det rostande plåt ditot som sitter original.
varför sitter det inte aluminium original, det gör det ju på 700 o 900.
svaret jag fick från meken på volvo var att då får vi ju inte sälja några filter höhöhö, nån mer än jag som inte förstår humorn i det?
varför byta från nått som fungerar till något som inte gör det?
fast det är klart det fungerar ju garantitiden ut och det är väl det som är intressant för tillverkaren.
Claes74 skrev:ett intressant tillägg till mitt förra inlägg är att filtret från autoexperten är i aluminium (rostfritt) istället för det rostande plåt ditot som sitter original.
varför sitter det inte aluminium original, det gör det ju på 700 o 900.
svaret jag fick från meken på volvo var att då får vi ju inte sälja några filter höhöhö, nån mer än jag som inte förstår humorn i det?
varför byta från nått som fungerar till något som inte gör det?
fast det är klart det fungerar ju garantitiden ut och det är väl det som är intressant för tillverkaren.
hmm det är hugget som stucket.. Inget av alternativen är bra utan korrosionsskydd.
Alun smulas sönder med tiden och läcker om det inte är ytbehandlat ordentligt. Plåt likaså.
Varför det inte är ordentligt ytbehandlat är som volvo meken sa.. då får man ju inte sälja nåt..
Eftermarknadstorkfilter i plåt är bättre ytbehandlade än originalen, men naturligtvis inte bättre än att det ska ge upp så man för köpa nytt.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]