Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
OT
Vet inte det jag, jag läste att många däröver hatar Sverige, otroliga mängder insändare i samband med att det sändes ett program om at Finland tillhört Sverige i några hundra år... :shock:
av Rådlös
En enkel manometer måste du ju kunna få fram: http://www.jula.se/manometer-208819 Här får du visserligen fixa någon anslutning, men det är ju en schraederventil på fuelrailen så det är nog inte omöjligt.
Ett annat sätt om man misstänker störningar i bränsletrycket är att mäta strömmen till bränslepumpen. Man kopplar in en amperemätare på matningsledningen. Själva mätaren kan man lätt ha i kupén så man ser hur pumpen jobbar hela tiden. Man kanske bör köra någon sorts mätcykel så att man lär sig vad som är normala lägen först. Tag med ett anteckningsblock och penna och kör på någon väg där du inte stör någon annan trafikant. Då ser du hur pumpen jobbar i olika situationer. Jobbar den onormalt hårt, hög strömförbrukning, så är den antingen trött och sliten eller så är bränslefiltret igensatt. Det är ju inget fel heller att ansluta manometern och se så att man får fram en mätkurva till att börja med. Manometern kan man ju inte se när man kör. Det kan man däremot med amperemetern.
Användarvisningsbild
av js1
Jag har faktiskt två sådana liggande på jobbet. Var lite osäker på om dom funkar till vätskor men det är klart, jag är egentligen inte intresserad av ett exakt värde utan mer om det helt försvinner. Får bygga mig en slang att koppla emellan. Mäta strömmen till pumpen kan också vara ett alternativ för min del. Tackar!
av Rådlös
Jo, det måste ju vara enklare med en tvåledarkabel in i kupén till ett instrument, än en bränsleslang till en manometer. Tänk om slangen börjar läcka. Det är bensin med 3 - 4 bars tryck i den. :shock:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Rådlös skrev:Jo, det måste ju vara enklare med en tvåledarkabel in i kupén till ett instrument, än en bränsleslang till en manometer. Tänk om slangen börjar läcka. Det är bensin med 3 - 4 bars tryck i den. :shock:
Ja, det är väl ungefär lika troligt som att dom ordinarie bränsleslangarna ska börja läcka. Förutsatt att man då använder bränsleslangar, och inte en vakuumslang eller liknande.
Användarvisningsbild
av js1
Nu hade jag inte tänkt dra in slangen i kupen och köra omkring på det viset. Jag har sporadiska startproblem och vill när dom uppstår se om jag har bränsletryck fram i railen för att på så sätt försöka ringa in problemet.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag byggde en bränslemätare enligt följande: Biltema manometer 17-49231, skruvade på slangnippel Biltema 17-249(med gängtejp), schradernippel från BDS-kedjan bromsluftningssats "Luftman" 990310. Jag kapade slangen i luftningssatsen i en kort och en lång del. Använde den korta(30 cm) till bränsletryckmätaren. Total kostnad 386:-
Beakta brandfaran och risk för sprut när man ansluter resp tar bort bränslemätaren. Konstigt egentligen att det skall vara så svårt att fixa till en så här simpel pryl! Återanvände förövrigt resten av bromsluftningssatsen med hjälp av Biltema tryckregulator 17-179 kopplad till min kompressor, så slapp jag tömma däck på luft.

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]