Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ante_jonta
Hilmer skrev:Enligt volvo så skall framen släppas och allt sänkas ner, motorbytet i sig skall ta 8h enligt tidlistan.
Förvisso ingen beskrivning, men åtminstonde lite bilder på hur det kan gå till.
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2054.html
Tackar!
Det var ju lite annat än att ta ut paketet uppåt som jag fått tips om tidigare!
Men eftersom jag jobbar med kameror och vet att kameran aldrig ljuger så får det bli som på bilderna!
Ska bara tänka ut ett bra sätt att få upp bilen nog högt. :???:
Men snacket om dom där förmodade 8 timmarna stressar mig mer än lugnar! :D
av *pettson*
Hilmer skrev:Enligt volvo så skall framen släppas och allt sänkas ner, motorbytet i sig skall ta 8h enligt tidlistan.
Du har så rätt att motorn ska ur nedåt. Naturligtvis eftersom den är ingift underifrån. Men medelsvensson har inte en tvåpelarlyft och inte heller jiggen som ska användas. Det absolut enklaste och vanligaste sättet vid hemmabruk är att ta motorn uppåt komplett med växellåda, det enda man behöver göra är att lyfta av motorhuven. Bilen behöver inte lyftas mera än att man kan lossa hjul och drivaxlar. Att lyfta hela paketet uppåt tar ca 4timmar i och ur. Det har iallafall inte tagit mera tid för mej när jag gjort det några ggr.. Enda tillbehören jag använt är en motorlyft och sen motorlyftskedjan 601-004 för 199 spänn på jula så jag kan balansera motorn i den vinkel jag önskar..
av ante_jonta
*pettson* skrev:
Du har så rätt att motorn ska ur nedåt. Naturligtvis eftersom den är ingift underifrån. Men medelsvensson har inte en tvåpelarlyft och inte heller jiggen som ska användas. Det absolut enklaste och vanligaste sättet vid hemmabruk är att ta motorn uppåt komplett med växellåda, det enda man behöver göra är att lyfta av motorhuven. Bilen behöver inte lyftas mera än att man kan lossa hjul och drivaxlar. Att lyfta hela paketet uppåt tar ca 4timmar i och ur. Det har iallafall inte tagit mera tid för mej när jag gjort det några ggr.. Enda tillbehören jag använt är en motorlyft och sen motorlyftskedjan 601-004 för 199 spänn på jula så jag kan balansera motorn i den vinkel jag önskar..

PERFEKT och tack!
Hade redan fått lite huvudbry angående bygget av en balkkonstruktion som pallbock, billyft fattas även hos mig :cry:
Tipset på lyftkedjan är precis sånt som vaccinerar en från onödigt lidande och svordomsalstrande ilska, mer sånt !
Nu vågar man ju nästan sätta igång med projektet. :)
av JH
Jag har inget att jämföra med, men själv delade jag motor och låda på plats och lyfte ur motorn uppåt. Trångt, man bör/måste ta bort remskivan på vevaxeln. Jag tyckte inte att motorhuven var i vägen, men jag hade pallat upp fronten för att kunna skruva under och lutningen på bilen gjorde kanske att huven kom ur vägen. Sen hade jag lyftblocket rörligt i sidled på en balk så jag behövde inte flytta bilen under jobbet.
av *pettson*
JH skrev:Jag har inget att jämföra med, men själv delade jag motor och låda på plats och lyfte ur motorn uppåt. Trångt, man bör/måste ta bort remskivan på vevaxeln. Jag tyckte inte att motorhuven var i vägen, men jag hade pallat upp fronten för att kunna skruva under och lutningen på bilen gjorde kanske att huven kom ur vägen. Sen hade jag lyftblocket rörligt i sidled på en balk så jag behövde inte flytta bilen under jobbet.
Hade du istället dragit ur drivaxlarna och sen släppt ned bilen så hade du kunnat lyfta motorn i ca45 graders vinkel med lådan på plats. Inga som helst problem att få rum då vad gäller remskiva med mera. Vid återmonteringen lägger man lådan på subframen under rambalken och lägger ned motorn ur ca 45 graders vinkel så lägger den sej så fint i motorfästena direkt. :-)-)
av JH
*pettson* skrev: Hade du istället dragit ur drivaxlarna och sen släppt ned bilen så hade du kunnat lyfta motorn i ca45 graders vinkel med lådan på plats. Inga som helst problem att få rum då vad gäller remskiva med mera. Vid återmonteringen lägger man lådan på subframen under rambalken och lägger ned motorn ur ca 45 graders vinkel så lägger den sej så fint i motorfästena direkt. :-)-)
Jag hade sett att även Volvo tycker att man ska lyfta motor och låda ihop, men jag trodde att det var enklare att slippa krångla med drivaxlar/hjulupphängning, byta ATF/plugga drivaxelhålen, lossa växelväljarvajer och ev kablar över lådan, mm, men det är ju möjligt att det blev krångligare i slutändan. Remskivan på nya motorn hade jag ändå lös då jag bytt packboxar. Kommer inte ihåg om jag fick ur den gamla motorn utan att lossa remskivan.
av ante_jonta
Nu är det gjort!!!! :D
Den både lyftes ur och i med lådan på, skaffade en lyftkrok på Jula som var till stor hjäp.
Man kunde med ganska stor precision börja nedsänkningen med lådan pekande nedåt i ganska skarp vinkel och sedan allt eftersom räta upp det hela när lådan lagt sig på plats på balken.
Vi använde en vanlig "Lug-All" talja, ärligt talat så var det lättare än vad jag hade befarat! Den erfarenheten är man ju inte bortskämd med i vanliga fall i mekarsamanhang :D
Nu ska det "bara" bytas värmepaket som visade sig läka innan det är dags att dra igång kärran.
Tack för hjälpen med tips och synpunkter!
/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
ante_jonta skrev:Jag fick ju i varje fall ett par svar, så lite nyfikna blev ni allt av den rubriken! :)
Det bryr jag mig inte om, enligt forumsreglerna så ska rubriken vara informativ. Se till att tänka på det nästa gång.

mvh
Anders
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]