Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fraz
XC90_Executive skrev:
Fraz skrev:Drar han 1.25? Inte så att du kar en tung högerfot?... :D

Vad tror dom min bil då?
Vinter tid så kör jag nu på 16" 205 65 Gislaved softfrost utan dubb.
Sommar sulorna är 17" 225 45 som hängde med bilen.
Om man går upp till 18" eller 19" men behåller bredden på 225, kan man då endå ha en behaglig ljud nivå i bilen?

Mja....ganska tung högerfot. Men det är ju ändå en C70N T5 så den väger ganska mycket. Enligt Volvo ska den ligga på 1.31l/mil vid enbart stadskörning. Det lägsta jag har haft är 0.66l/mil, då vid landsvägskörning!

Gå upp til 18" eller 19", men följ Volvos rekommendationer vad det gäller däcksdimensioner. Dvs 245 breda på 18" etc. Jag har kört mycket V70II/S80N med 18" och jag är väldigt imponerad över hur tysta dom är ändå!

Sen även om det blir lite mer buller så är det väl ok!? Lite får man offra för att ha snygga fälgar! :D :wink:
Vad blir resultatet av att rulla på 225or istället för 245 som volvo vill. Ostadig bil?
Fraz skrev:Vad blir resultatet av att rulla på 225or istället för 245 som volvo vill. Ostadig bil?
Vet inte säkert vad som händer rent 'prestandamässigt', men du får ju 'tyskestuk' a la grande med 225 på 8" breda fälgar!

spanarn1 skrev:Jag undrar om man måste ha utslagabegränsare om sätter på 18" 245 40??

Det är 16" idag.
Ja!
av JK24T
Jag har 225/50-17 vinter friktion och 245/40-18 sommar på min S80N 3,2.
I mitt tycke så går bilen stabilare på 225/50-17 än 18 tums varianten. Stora däcksdimensioner är inga problem för S80N och V70II.
P2 var katastrof i jämförelse.
Användarvisningsbild
av Korny
spanarn1 skrev:Jag undrar om man måste ha utslagabegränsare om sätter på 18" 245 40??

Det är 16" idag.
Utslagsbegränsare är ett minne blott för oss nybilsägare. :-)-)

Mvh David
Användarvisningsbild
av gooose
Vad blir resultatet av att rulla på 225or istället för 245 som volvo vill. Ostadig bil?

Se bara till att du ökar profilhöjden på däcket så att rullomkretsen stämmer på däcket + att det däck du völjer klarar bilens tyngd

mao att däcket har rätt belastnings kod

För om rull omkretsen+ belstnings koden är ok så är det bara helbilsgodkännandet som ej stämmer

//Goose
Användarvisningsbild
av Korny
XC90_Executive skrev:
Korny skrev:Utslagsbegränsare är ett minne blott för oss nybilsägare. :-)-)

Huh?
Jag hörde mig för inne på Bilia vad utslagsbegränsare kostade till min V70II och fick då svaret att det inte finns överhuvudtaget till "fas II".

/David
Användarvisningsbild
av Korny
spanarn1 skrev:Jag hittade en sida med artikelnummer på utslagsbegränsare till V70II.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... tm#ftnotes
Då ber jag om ursäkt, för mitt tidigare inlägg där jag skrev att utslagsbegränsare inte finns/behövs till V70II, man måste uppenbarligen kolla allt själv numera när man har med Bilia att göra... Sorry iaf!

Mvh David

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]