Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Fred skrev:En skillnad mellan rutor nu och förr, åtminstone när det gäller sprickor, är att dagens rutor limmas mot karossen, förr "flöt" de i gummigegga i mjuka gummilister. Därför blir det stora spänningar i nya rutor och ett litet stenskott på rätt (fel) ställe så spricker de.

Att nya rutor lättare blir repiga eller "blästrade" har jag också en känsla av men det beror ju inte på hur de monteras i bilen.

Sen kan man ju fundera lite på hur oligopolet som uppdagades nyligen bland glastillverkarna, har påverkat glasets kvalitet...
Glaskvaliteten är exakt av den specen som tillverkaren beställt.
Nämligen skräp ur slitagesynpunkt. Dock mycket hög kvalitet ur säkerhets synpunkt. Det är så att för att få in din bil på mera servicetid så får inte rutan vara för bra och man tar man in glasjobben själva i verkstan numera (under isocyanattiden så fanns det inte många volvoverkstäder som jobbade med rutor). Man har även köpt in ett system för glasreparation på plats. Då har man chansen att säga ungefär såhär: Reparationen blev lyckad men din ruta är riktigt sliten, det är dags att byta den, vill du boka en tid? Då fick man både reparationen och ditt rutbyte.
Omsorgen om att ge dej en reparation eller en originalruta på rätt ställe(dvs i egen verkstad) är en anledning till att få kika mera på din bil och föreslå en reparationer. Det handlar inte om påhittade saker men det handlar om saker som lätt kunnat vänta ett halvår, eller som du kunde fixat på en verkstad med 1/3 av timpriset. Men den kosingen du kunde spenderat på annan verkstad vill dom naturligtvis ha.
Glaslimning idag handlar om STORA pengar som man annars går miste om, och jobben som skapas då man *råkar upptäcka* fel på din bil som dom annars inte skulle fått tillfälle att kika på, är ännu större pengar. Och som god kund känner du dej inte grundlurad då du fick bilens ruta fixad och dessutom ett par nya stötdämpare bak (efter samråd med dej förstås) samt nåt annat för 8000 spänn. (som hade kostat 3500 på allbilverkstad). Utan du ska känna att dom har OMSORG om dej. Och det har dom som utlovat, världens bästa kassako vill man inget illa..
Användarvisningsbild
av lexus
*pettson* skrev: Glaslimning idag handlar om STORA pengar som man annars går miste om, och jobben som skapas då man *råkar upptäcka* fel på din bil som dom annars inte skulle fått tillfälle att kika på, är ännu större pengar.
Det låter väldigt cyniskt men jag tror banne mig att du har rätt. Därför ska vi inte gå i märkesdrakarnas fälla utan det är bättre att så många som möjligt vänder sig till icke märkesverkstäder.
av mrmagnuz
Vad jag vet finns det inte olikakvalité på glas i bilrutor, det är samma som det alltid varit. Tror snarare att det beror på mer sandning idag än förr dvs mindre saltning. Har haft frågan uppe med pilkington i gbg och dom säger samma sak. Att rutor spricker beror nog snarare på att dom sitter stumt i karossen mot förr då dom satt i gummilist eller butyl.
Stenskottslagning är ett bra sätt att underhålla sin ruta med.. billigare självrisk och försäkringsbolagen sparar pengar på att du "servar" din ruta..
av *pettson*
mrmagnuz skrev:Vad jag vet finns det inte olikakvalité på glas i bilrutor, det är samma som det alltid varit. Tror snarare att det beror på mer sandning idag än förr dvs mindre saltning. Har haft frågan uppe med pilkington i gbg och dom säger samma sak. Att rutor spricker beror nog snarare på att dom sitter stumt i karossen mot förr då dom satt i gummilist eller butyl.
Stenskottslagning är ett bra sätt att underhålla sin ruta med.. billigare självrisk och försäkringsbolagen sparar pengar på att du "servar" din ruta..
Det är så att glaskvaliten har förändrats, ythärdningen har minskat eftersom rutorna ska kunna tillverkas i allt mera sfäriska konstruktioner. En konstruktion som inte skulle fungera då rutan är bärande upp till 30% av vridstyvheten. En för styv ruta (för hårt material) spricker alldeles för lätt. Åtgärden är en ruta som är lite mjukare i glaset. Pluspoängen är att splittret vid kollision är mera lättkontrollerad. I övrigt är inte rutorna stumma i karossen idag heller även om det bara är 2 millimeter gummi att röra sej på. Volvos rutlim är inte hårt utan blir som gummi.
av *pettson*
lexus skrev:
*pettson* skrev: Glaslimning idag handlar om STORA pengar som man annars går miste om, och jobben som skapas då man *råkar upptäcka* fel på din bil som dom annars inte skulle fått tillfälle att kika på, är ännu större pengar.
Det låter väldigt cyniskt men jag tror banne mig att du har rätt. Därför ska vi inte gå i märkesdrakarnas fälla utan det är bättre att så många som möjligt vänder sig till icke märkesverkstäder.
Cyniskt och cyniskt.. jag vet ju vad jag fick för information med mej hem när jag skulle skriva glaskursen (byte vindruta och byte sidorutor samt bakruta) åt en fabrikant. Tolka det som du vill. Mera än så kan jag inte peka ut med risk för att få komplikationer om ämnet.. :-)-)
Användarvisningsbild
av lexus
*pettson* skrev: Cyniskt och cyniskt.. jag vet ju vad jag fick för information med mej hem när jag skulle skriva glaskursen (byte vindruta och byte sidorutor samt bakruta) åt en fabrikant. Tolka det som du vill. Mera än så kan jag inte peka ut med risk för att få komplikationer om ämnet.. :-)-)
Nu menade jag inte att det var du som var cynisk utan biltillverkarna. ;)
Användarvisningsbild
av P1800
Det finns skäl att tänka till när man fått stenskott i rutan. Om man byter på glasförsäkringen istället för att reparera så får man ju en ny ruta utan blästring / slitage från en massa tidigare mil. Surt att strax efter en reparation tvingas betala bytet helt själv när man nyss lagat ett stenskott...
av *pettson*
P1800 skrev:Det finns skäl att tänka till när man fått stenskott i rutan. Om man byter på glasförsäkringen istället för att reparera så får man ju en ny ruta utan blästring / slitage från en massa tidigare mil. Surt att strax efter en reparation tvingas betala bytet helt själv när man nyss lagat ett stenskott...
Den som är kvalificerad att avgöra om din ruta är trasig och kan lagas är lika kvalificerad att se om rutan är så sliten att den bör bytas istället. OM du tycker annorlunda än han som reparerar rutan/byter rutan då ska du betala den helt själv. Då har du inte uppnått minimum för att byta rutan helt enkelt. För du ska inte tro att glasmästaren eller verkstan MISSAR en chans att byta ruta på bilen så att säga av ovilja eller av slöhet. I övrigt så går inte rutan sönder runt en korrekt utförd reparation.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]