- fre 15 feb 2008, 00:25
#173384
Nämligen skräp ur slitagesynpunkt. Dock mycket hög kvalitet ur säkerhets synpunkt. Det är så att för att få in din bil på mera servicetid så får inte rutan vara för bra och man tar man in glasjobben själva i verkstan numera (under isocyanattiden så fanns det inte många volvoverkstäder som jobbade med rutor). Man har även köpt in ett system för glasreparation på plats. Då har man chansen att säga ungefär såhär: Reparationen blev lyckad men din ruta är riktigt sliten, det är dags att byta den, vill du boka en tid? Då fick man både reparationen och ditt rutbyte.
Omsorgen om att ge dej en reparation eller en originalruta på rätt ställe(dvs i egen verkstad) är en anledning till att få kika mera på din bil och föreslå en reparationer. Det handlar inte om påhittade saker men det handlar om saker som lätt kunnat vänta ett halvår, eller som du kunde fixat på en verkstad med 1/3 av timpriset. Men den kosingen du kunde spenderat på annan verkstad vill dom naturligtvis ha.
Glaslimning idag handlar om STORA pengar som man annars går miste om, och jobben som skapas då man *råkar upptäcka* fel på din bil som dom annars inte skulle fått tillfälle att kika på, är ännu större pengar. Och som god kund känner du dej inte grundlurad då du fick bilens ruta fixad och dessutom ett par nya stötdämpare bak (efter samråd med dej förstås) samt nåt annat för 8000 spänn. (som hade kostat 3500 på allbilverkstad). Utan du ska känna att dom har OMSORG om dej. Och det har dom som utlovat, världens bästa kassako vill man inget illa..
Fred skrev:En skillnad mellan rutor nu och förr, åtminstone när det gäller sprickor, är att dagens rutor limmas mot karossen, förr "flöt" de i gummigegga i mjuka gummilister. Därför blir det stora spänningar i nya rutor och ett litet stenskott på rätt (fel) ställe så spricker de.Glaskvaliteten är exakt av den specen som tillverkaren beställt.
Att nya rutor lättare blir repiga eller "blästrade" har jag också en känsla av men det beror ju inte på hur de monteras i bilen.
Sen kan man ju fundera lite på hur oligopolet som uppdagades nyligen bland glastillverkarna, har påverkat glasets kvalitet...
Nämligen skräp ur slitagesynpunkt. Dock mycket hög kvalitet ur säkerhets synpunkt. Det är så att för att få in din bil på mera servicetid så får inte rutan vara för bra och man tar man in glasjobben själva i verkstan numera (under isocyanattiden så fanns det inte många volvoverkstäder som jobbade med rutor). Man har även köpt in ett system för glasreparation på plats. Då har man chansen att säga ungefär såhär: Reparationen blev lyckad men din ruta är riktigt sliten, det är dags att byta den, vill du boka en tid? Då fick man både reparationen och ditt rutbyte.
Omsorgen om att ge dej en reparation eller en originalruta på rätt ställe(dvs i egen verkstad) är en anledning till att få kika mera på din bil och föreslå en reparationer. Det handlar inte om påhittade saker men det handlar om saker som lätt kunnat vänta ett halvår, eller som du kunde fixat på en verkstad med 1/3 av timpriset. Men den kosingen du kunde spenderat på annan verkstad vill dom naturligtvis ha.
Glaslimning idag handlar om STORA pengar som man annars går miste om, och jobben som skapas då man *råkar upptäcka* fel på din bil som dom annars inte skulle fått tillfälle att kika på, är ännu större pengar. Och som god kund känner du dej inte grundlurad då du fick bilens ruta fixad och dessutom ett par nya stötdämpare bak (efter samråd med dej förstås) samt nåt annat för 8000 spänn. (som hade kostat 3500 på allbilverkstad). Utan du ska känna att dom har OMSORG om dej. Och det har dom som utlovat, världens bästa kassako vill man inget illa..