Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebne
Jag fick också en anmärkning på tvärarmsfästena på min v70 -98. En bit av godset hade flugit bort på det högra fästet så att bussingen inte längre var helt omsluten. Jag tog och demonterade bakvagnen i denna ordning; stötdämpare, fjädrar, krängningshämmare. Men märker att det inte verkar gå att få isär triangenlänkarna så pass mycket att man kan få ur det högra tvärarmsfästet. Verkar som man måste lossa en av triangenlänkarna (heter det så? heter det inte bärarm? :oops: ) och ev dela bromsledningen (ska ändå byta bromsslangar runt om).
av *pettson*
Man släpper ned högersidan utan att dela på nån slang.
Delar sen på paketet, byter fästena och återmonterar. Glöm inte att lämna bilen på 4hjulsinställning. Det är nämligen justerbar Toe på bakhjulen också.
av kebne
Tackar. Fick ned högra sidan efter att ha släppt ned tvärarmsfästet nästan helt (4 bultar). Innan jag gjorde det så försökte jag mot bättre vetande få loss högersidan bara efter att ha lossat bulten som går igenom bussingen och därefter gå på med brytspett. Förstod att något var galet... Nu när den är lös så blev man så sugen på att byta även den bussingen. Vilken stadig bakvagn man skulle haft sen...

Bild

Sen så hade jag problem med att dela den bromsrör och bromsslang som ligger ovanpå den vänstra triangenlänken. Tydligen är bromsslangens bultskalle inbäddad i en plasthållare. Jag kunde greppa om plasthållaren med en skiftnyckel och försökte lossa bromsröret via dess bult med en fast nyckel. Men det ville sig inte bättre att alltihopa vred sig när man tog i och plasten sprack så fint och lämnade triangenlänken. Men fortfarande sitter bromsrör och bromsslang ihop. Jag förmodar att jag gick tillväga på fel sätt där.. Kanske skulle man dragit i bromsröret med förhoppningen att 6kants fattningen skulle lämnat plasthållaren. Det sitter nån klammer där också som jag tror är till för att förhindra att det gängar upp sig under färd? Isåfall måste jag ju antagligen försöka skaffa en ny sådan där plasthållare. Nu har jag iaf duschat på med omega 636 krypolja och hoppas kunna dela rör och slang. Annars får man väl skaffa nytt rör också... Sicken amatör va? Men då ligger jag också på golvet under bilen med ca 10-20 cm tillgodo.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]