PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Andis
heavy skrev:du köp en 142-144 71-73 Grand luxe är ett het tips det är Insprutare orginal där..
jävlar vad det går.
håll i hatten.

Heavy.
Var liten när min mamma hade en 144 grand de lux med b20e Men vad jag minns gick dom bra. Och väldigt jämt och fint. Undras hur många som finns kvar?

Med vänlig hälsning,
Andis
av Tobbos
Halloj!

Har nu äntligen knåpat ihop mitt K jet insprutt på 145an. :) Har startat bilen men dock så har jag ett problem. Motorn verkar få för fet blandning. Den startar men går ej rent och man riktigt känner det luktar oförbränd bensin. :(
Finns det på nått sätt man kan justera bränsle mängden? Har ej kollat om det är själva luftvågen/mängdmätaren som kärvar/fastnat så motorn får för lite luft.

Har ni några tankar/ideer eller synpunkter på de hela så besvara gärna detta inlägg. :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Amarace rekommenderade ju att du skulle ha kallstartsanrikningen på en strömbrytare, det är inte så att du glömmer stänga av den eller att den får konstantström för då går motorn fett.

Mvh GK
av Henke3
har du justerat bränsleblandningen med 3mm insexskruven i det lilla hålet mellan luftmängdmätaren och bränslefördelaren?
av Tobbos
gnestakalle skrev:Amarace rekommenderade ju att du skulle ha kallstartsanrikningen på en strömbrytare, det är inte så att du glömmer stänga av den eller att den får konstantström för då går motorn fett.
Yes, Den har jag kopplat på en återfjädrande knapp. Så den får bara ström när jag trycker in knappen. :) Dock så var jag inne på att det var den som tjorva . Men det är ej den. :???:
Henke3 skrev:har du justerat bränsleblandningen med 3mm insexskruven i det lilla hålet mellan luftmängdmätaren och bränslefördelaren?
Nej det har jag inte. Skall kika på det nu! :) Tack för svaren. :-)-)
av Tobbos
Har nu testat men vet inte riktigt vad som sker /ska ske. Fick igång bilen , men det var allt eller inget
på gasen annars så dör den.
Nu dessutom så har det blivit så att när jag vrider på tändningen (inte så att startmotorn går) att jag bygger tryck i systemet, så kommer det bränsle ur spridarna och totalt surar ner motorn.
Vilket jag antar det inte skall göra alls ? :???:
av Andis
Hur mycket vred du med insexan?

Jag mins att man nästan bara behövde snudda den skruven så påverkades bränsleblandningen rätt mycket på en gång. Var väldigt känslig är mitt minne när jag hade bil med k jet instprutning.

Du vred väll inte ett helt varv på en gång?

Skulle inte rekommendera att vrida på den utan att ha motorn på för att direkt höra hur den går.

Hoppas det går vägen för dig riktigt kul ide du har tycker jag. Kommer nog bli riktigt fin gång på den när du får till den. K jet brukar ju även gå snålt är mina erfarenheter av det.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Ahhh vilken fin manual du lagt ut.

Gillar läsa såna här även fast jag inte längre har bil med k jet.

Tackar för den :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
av Tobbos
Oerhört intressant läsning ! Man tackar för länken! :)

Bilen startar och går nu! :-)-) Bytte spridare och "bränsle fördelare". Grejjerna som satt har jag haft liggandes utan mek. olja eller något annat som förhindra korrosion så "felet" berodde (I alla fall vad jag tror) nog på att det har ärgat! De nuvarande delarna plockades rakt av från en fungerande motor och har ej legat och luftats, och det fungerar faktiskt som förväntat. :roll:

Här har ni "bevis" på att den går! En kompis har filmat med sin gammla sony ericsson så därför ser det ut som att det är filmat med
en brödrost :wink:

Var väldigt rörigt där ett tag, men numera ser det hyffsat organiserat under huven! :oops:
Insuget byggde jag på svetskursen. Valde som projekt i slutet av kursen att bygga ett i aluminium och som till synes är den kanske lite
överdriven i storlek. Hade inte läst på så mycket om utformning och hur man räkna ut längd på runners och osv. Men det funkar och jag är nöjd :mrgreen:

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]