Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
Se till att kudden kopplas ur, och helst tas bort. Extremt farligt, troligtvis dödligt ifall kudden löser ut med barnstol med barn på plats.

Med elsystemens känslighet skulle jag inte lita på en avstängning. Kan bli någon kortis av t.ex. fukt och går det in spänning i gasgeneratorns squib smäller det. En polare fick bältessträckarna att lösa ut när det läckte in vatten i bilen så det låg på golvet, och där går det kablar till lite allt möjligt, bl.a. bältessträckare och sätesvärme. Men kan man rycka ut båda sladdarna kommer squiben vara kortsluten och det är säkert. Man måste dock koppla in ett motstånd istället (vet inte hur stort dock) för att undvika varningslampan.

Nu är faktiskt inte frontairbagen så jäkla nödvändigt på passagerarsidan på en V70 (även om den är 140l stor) då bältet tar nästan all last ändå p.g.a. det stora avståndet till instrumentpanelen.
Användarvisningsbild
av greeeken
Förstår inte varför vi nu ska blanda in vart barnen ska sitta.
Trådskaparen frågade inte om det.
Kan hålla med om att man ska hellst ta bort kudden helt om man nu vill ha barnstolen fram.

Det där med hur man prövar krocksäkerheten kan vi lämna åt sidan.
Vi är inte i nån possition att ifrågasätta deras jobb o dras kunnande.Dom vet vad dom gör o hur man gör.
JA stämmer att barn skulle sittafram för några år sen, men tjohooo utvecklingen går framåt och tydligen är det annat nu.
av Addict
Moody skrev:
Addict skrev:Spädbarnen ska sitta bakvända BAK. Det är den säkraste platsen för ett barn.
Är det dina egna erfarenheter eller var kommer dessa påståenden ifrån?

Jag litar iaf mer på Claes Tingwall på Vägverket och säkerhetsexperterna på Folksam som säger att säkraste platsen för barn (upp till 4 år) är bakåtvänd i passagersätet fram (om det inte finns krockkudde där förstås).
Dagens bilar har inte bara en kudde utan tiotals. De sitter i stolarna, i taken och i instrumentbrädan/ratten. Hur ska man kunna lita på att ingen av dessa dödar barnet som sitter fram? Jag skulle då aldrig lita på det någonsin. Således placeras barn bak, i mitten... Så långt från kuddar som möjligt. När Tingvall uttalade det där hade vi väl endast kudde i ratten... Bilarna har utvecklats en del på 10 år.

Slutligen hoppas jag på att INGEN förälder är så korkad att denne litar på att en nyckelavstängning fungerar när bilen förvandlas till en hälften så kort skrothög av metall.
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]