Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av totfof
laxakungen1 skrev: Låter ju intressant, ska kolla med Volvo i Borås vad det kan kosta ?Tack så mycket :)
Jag kan ju iofs tänka mig att volvo själva inte är så pigga att utföra det här. Orsaken till att det är samma motorer är ju för att skapa olika motoralternativ till kundunderlaget och maximera vinsten. Och eftersom det är för dyrt att utveckla TVÅ olika motorer så stryper de ju D5an, via styrsystemet, och kallar det "budgetmodell" eller liknande. Så det vill nog till att man har känningar utan skrupler :wink:
av madonna
Volvo leverar och denna motoren i en "D" version med 126hp. Alle 3 ( 126,163 och 185) er helt identiska hårdvara, endast "styrprogrammet" skiller.

Der er derfor trimfirmat BSR leverar den samma 220hp när man benytter deras PPC trim på en av dom motorer. :lol:

(PPC "byter ut" stryprogrammet med en ny modifiserat version, og dom startar då på 185hp versionen och trimmar den)
Användarvisningsbild
av Jensen
laxakungen1 skrev:
totfof skrev:
laxakungen1 skrev: Nu blev jag nyfiken, har precis köpt en 2,4D Classic -07 Vad behövs för att få samma prestanda som D5. Är det samma motor med olika programvaror?
Enligt min kamrat, som arbetar/arbetade på dieselmotorutveckling, så är det exakt samma motor i 2.4d och D5. De har dock låst HK på 2.4an till 163 och dessutom så sitter där funktionen för dieselvärmare som också kan låsas upp genom att fixa ny programvara. För mig som är rätt oteknisk så har han berättat att man helt sonika tar programvaran för D5an och trycker in i min eventuella 2.4d.

Krävs ju dock att man har tillgång till programvaran och utrustningen. Vilket inte gemene man har, antar jag.
Låter ju intressant, ska kolla med Volvo i Borås vad det kan kosta ?Tack så mycket :)
Volvo säljer tyvärr inga uppgraderingskit för att göra om sina bilar till D5 från 2,4D el 140hk till 170hk.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]