Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av G-kraft
anp skrev:Att skriva befintligt skick är bara ordslöseri utan egentlig nytta.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... icleID=307

Det är en efterhängsam myt, liksom att säljarens försäkring gäller X antal dagar efter uppgjort köp.

Om man skriver på kvittensen, ATT: Bilen säljs i befintligt skick och kan ej överklagas efter köp, med det datumet och att kvittensen gäller som ett bevis för rättsliga åtgärder och ett vittne ser och hör parterna komma överens och skriver under så gäller det !!...
av anp
G-kraft skrev:
anp skrev:Att skriva befintligt skick är bara ordslöseri utan egentlig nytta.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... icleID=307

Det är en efterhängsam myt, liksom att säljarens försäkring gäller X antal dagar efter uppgjort köp.

Om man skriver på kvittensen, ATT: Bilen säljs i befintligt skick och kan ej överklagas efter köp, med det datumet och att kvittensen gäller som ett bevis för rättsliga åtgärder och ett vittne ser och hör parterna komma överens och skriver under så gäller det !!...
Kan du visa till någon juridisk text som beskriver det du just skrev?

Edit: naturligtvis om båda parter är med på det, och priset är satt därefter. Så kan man förhandla bort säljarens ansvar och köparens reklamationsrätt.
Men generellt sett så tror jag att de flesta menar och tror i kvittosammanhang, att befintligt skick friskriver dem från ansvar för "dolda" fel som kan upptäckas efter avklarat köp.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag har ett par tips som fungerat mycket bra och känns enkelt!
1. Post/bankväxel inhandlas på post/bank på överenskommen summa.
(som köpare sätter jag växeln en summa under budet och tar med kontanter som prutmån för att ge rätt summa)

2. Vid möte med köpare så ber jag ALLTID att få se körkortet innan vi åker på provtur där jag förövrigt åker med.
När jag sålde MC'n lånade jag körkortet som pant.

3. Köpekontrakt fylls i exempel nedan:
http://www.konsumentverket.se/Documents ... _bilar.pdf

4. När köpet gjorts upp skriver köparen på postväxeln att han/hon överlåter den till mig, med ort och datum.
Därefter skriver vi i ägarbytet som SÄLJAREN behåller.
(bilen är din tills detta papper har skickats in)

5. Fordonet och nycklar lämnas över.

6. Lös in post/bankväxeln.
Är allt ok med den så lämna in ägarbytespappret snarast.

Vid problem med växeln så stöldanmäl bilen då den är din tills du fått betalt.

Som köpare kollar jag även upp med polisen om det finns obetalda skatter ,P-böter och/eller om bilen är kreditköpt(belånad som följer bilen)
Lycka till!!
Edit: stavfel
av Drogen
Förnämlig punktlista att följa vid bilbyte. Har följt den till stor del vid både köp och försäljning privat i helgen och det verkar ha fungerat bra. Fick ett erbjudande på 67 000.- emellan på firma. Nu sålde och köpte jag privat i stället och fick lägga 20 000.- emellan. Kan säga att jag gillar tryggheten att handla på firma och betalar gärna lite för det men i det här fallet var det lite för mycket.

Det sorgliga är väl att jag inte är Volvoägare längre. Frugan är jättenöjd och jag kan nog vänja mig - kanske... Nu är det Mercedes som gäller men om ni inte misstycker så kommer jag nog att titta in på detta eminenta forum lite då och då i alla fall. "Sveriges största Mercedesforum" verkar mest vara fyllt med hormonstinna wannabies och sina stylade 80-talare. Men inget ont om dom - det finns säkert en hel del kunnande och erfarenhet där också.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Hoppas den är sån ny och välservad så du får goodwill på rosten. :D :wink:

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]