Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dopping
#135513
En bilmekaniker varnade mig för 99-årsmodellen. Vet inte riktigt varför, kan ju anta att det finns många missar i den då ännu unga konstruktionen. Fast, man kan ju tycka att om man köper en T6 -99 idag så borde 99% av dessa problem åtgärdats av tidigare ägare. Nu borde de rena "slit" skadorna visa sig istället.....

Vanligen byter man kamrem efter 16,000 mil på S80/V70, men det är möjligen annorlunda på T6:an.
Användarvisningsbild
av Kliszow
#135517
paske skrev:Hej
har funderingar på att köpa mig en S80 T6.
men funderar på om det är några större fel som börja komma i med det är rätt mycket elektronik i dem bilarna och det är många till salu för små pengar..


MVH Paske

S80n är Volvos bästa bil. Vad gäller kvalitet trots vad som hävdas på olika forum. Det var väll auto motor som lyckades med bedriften att överfylla en t6, a med olja!?. Och visst det finns många s80t6, or till en bilig penning mest beroende på att beg. bilar idag är lågt värderade hos handlarna.
av Totte_T6
#135536
paske skrev:Hej
har funderingar på att köpa mig en S80 T6.
men funderar på om det är några större fel som börja komma i med det är rätt mycket elektronik i dem bilarna och det är många till salu för små pengar..


MVH Paske
Jag vill gärna rekommendera dig att göra en riktig varmkörning av växellådan
med landsvägskörning samt stadskörning ställ dig sedan på en "bra raka"
utan fartkameror/tusse batong.
och accelerera från stilla stående med "bestämd gasfot" när tvåans växel
går in tryck pelle i botten och observera när 3an´s växel går in att den
greppar ordentligt och inte slirar, man ser det på varvräknaren.
Börjar varvtalet skena iväg uppåt så är delar av lådan sliten, då ska du
pruta 23000 (utbyteslåda) + ca 10000 i arbete direkt utan omsvep!

Jag har nämligen samma problem med min låda, det är ett relativt vanligt
fel på dessa GM 4T65EV lådor som brukar uppträda vid 12-14000mil
min hann gå 17000 innan jag upptäckte fenomenet.
I mitt fall händer det bara när oljetempen i lådan går över ca 50grader.
Som jag mätte upp med en liten mätprob i oljesticksröret.

Så kolla detta så slipper du såna utgifter som ett brev på posten!

Kolla även att servicerna är gjorda med oljebyten på motorn,
om killen gjort det själv så be att få se kvitton på oljeinköpen
ENDAST helsyntet oljor (Mobil 1 / Castrol) inga billiga mineral oljor!
så du inte får turboras i förtid.

Samt alla övriga punkter att kolla vid begbils köp, gör en M-Test på
bilen du valt ut det är värt pengarna!

Annars en härlig bil, bekväm och bra med pulver när man behöver det :-)
Användarvisningsbild
av paske
#136041
Så med andra ord är det bättre att köpa en som har gått ca 17- 18 000 mil. med tanke på lådan då allså, hur mycket ska jag ge för en s80 full utrustad ???
av *pettson*
#136116
paske skrev:Hej
har funderingar på att köpa mig en S80 T6.
men funderar på om det är några större fel som börja komma i med det är rätt mycket elektronik i dem bilarna och det är många till salu för små pengar..


MVH Paske
Det känns som om dom käkar massmätare och paralellstag..
Eller tja det kanske är normalt med 2 massmätare om året? a´3500kr? (har varit så i 2 år nu på 4 bilar jag haft hand om.)
Enligt volvoåterförsäljaren så är det värmen under huven som knäcker dom. Uppgiften ska vara från bosch ifrån början jag kan tyvärr inte utrycka mej i riktigheten i uppgifterna. Och nåt är ju fel eftersom dom sänkt priset på massmätarna från 5600kr till 3500kr.. Och det samtidigt som VAG fått skäll för dom käkar massmätare och likaså lite andra fabrikat. Samtliga bosch..
Men å andra sidan är det väl en enda sak till jag blir allergisk emot..
Strular EN lamdasond kan du räkna med att byta 4...
Detta eftersom bilarna blir knäppa då dom tar referens hö/vä resp fram/bak..
Så en ny lamda KAN innefatta 4 nya totalt för att inte systemet ska klaga på dom resterande 3.. Och det är väl en konstruktionsmiss så säg..
Annars så.. fina bilar faktiskt.
Användarvisningsbild
av paske
#136171
tack så mycket nu vet jag lite te just den modellen vill ha lite kött på benen innan jag köper något. är själv mekaniker men har ej skruvat med dem innan. :(
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]