paske skrev:Hej
har funderingar på att köpa mig en S80 T6.
men funderar på om det är några större fel som börja komma i med det är rätt mycket elektronik i dem bilarna och det är många till salu för små pengar..
MVH Paske
Jag vill gärna rekommendera dig att göra en riktig varmkörning av växellådan
med landsvägskörning samt stadskörning ställ dig sedan på en "bra raka"
utan fartkameror/tusse batong.
och accelerera från stilla stående med "bestämd gasfot" när tvåans växel
går in tryck pelle i botten och observera när 3an´s växel går in att den
greppar ordentligt och inte slirar, man ser det på varvräknaren.
Börjar varvtalet skena iväg uppåt så är delar av lådan sliten, då ska du
pruta 23000 (utbyteslåda) + ca 10000 i arbete direkt utan omsvep!
Jag har nämligen samma problem med min låda, det är ett relativt vanligt
fel på dessa GM 4T65EV lådor som brukar uppträda vid 12-14000mil
min hann gå 17000 innan jag upptäckte fenomenet.
I mitt fall händer det bara när oljetempen i lådan går över ca 50grader.
Som jag mätte upp med en liten mätprob i oljesticksröret.
Så kolla detta så slipper du såna utgifter som ett brev på posten!
Kolla även att servicerna är gjorda med oljebyten på motorn,
om killen gjort det själv så be att få se kvitton på oljeinköpen
ENDAST helsyntet oljor (Mobil 1 / Castrol) inga billiga mineral oljor!
så du inte får turboras i förtid.
Samt alla övriga punkter att kolla vid begbils köp, gör en M-Test på
bilen du valt ut det är värt pengarna!
Annars en härlig bil, bekväm och bra med pulver när man behöver det
