Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fille740
kamremmen är redan kollad, misstänkte det oxå men den står rätt. får ohm mäta spridarna o se hur det ser ut// Filip
Användarvisningsbild
av skogs_mulle
Ett tips är att kolla jordningspunkterna som sitter vid bilens framlycktor sen ena sitter vid tändmodulen & den andra vid batteriet på skärmarna. samt kolla den jordkabeln som går från ventilkåpan in till torpeden. Volvo kunde inte hitta de felet på min fars bil för några år sedan. men sen hörde han de på bosse bildoktor så han kollade de själv å rengjorde allt så de blev bra kontakt å på med lite WD40 sedan dess har den aldrig vägrat att starta.
Användarvisningsbild
av fille740
Nu har jag kollat alla jordpunkter jag hittat och borstat rent/spolat kontackt spray. Jag har även porvat bytt jetronic styrboxen till en med samma nummer, ryckt upp spidarbryggan och det bara sprutar sås när man vrider på tändninen. men fortfarande inget liv/gnista??????
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mät vid tändslutsteget:
Kontakten ur & mät resistansen mellan stift 2 & jord. Värde: 0 ohm.
Tändning på & mät spänningen mellan stift 4 & jord. Värde: Batterispänning.
Tändning på & mät spänningen mellan stift 5 & jord. Värde: ca. 0,1 volt.
Kör på starten & mät spänningen mellan stift 5 & jord. Värde: min. 0,25 volt.
Användarvisningsbild
av fille740
ok tack för tipset. Ska kolla upp det imorrn.
Användarvisningsbild
av fille740
Nu har jag mätt så som du sa, och värdena var precis som du skrev, den sista på starten vart lite mer på men det var ju som sagt min, 0,25.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mätning av tändslutsteg:
Mät resistansen mellan stift 1 på kabeln till tändslutsteget och uttag 1 på tändspolen. Skall vara 0 ohm.
Med tändning på läge 2 (körläge) skall du ha batterispänning mellan uttag 15 på tändspolen & jord.
Senast redigerad av 1 Jocke S., redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mätning av tändspolen:
Mät resistansen mellan stift 1 & 15 på tändspolen. Värde: 0,6-0,8 ohm.
Mät resistansen mellan stift 1 & Tändkabelstift. Värde: 6900-8500 ohm.
Användarvisningsbild
av fille740
du Jocke S du är fan kung på el, har vet du allt?? tack för tipsen ska kolla det... köpte helt ny tändspole,stift och kablar idag men samma problem fortfarande//Filip
Användarvisningsbild
av fille740
Nu har jag mätt., Men värdena mellan stift 1 och 15 på spolen som skulle visa 0,6 - 0,8 visade bara 0 och mellan stift 1 och tändkabel som skulle visa 6900-8500 visade 14,86 vid 20k på ohm mätaren

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]