Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Jag kan bara säga att jag tidigare hade 3 st BigKnick. Dessa har jag inte idag för det behövs inte sedan jag monterade xenonkit på helljuset!
Sedan tar det ca 10 sek vid första tändningen för att få full styrka. När väl detta är gjort fungerar det lika bra som en halogenlampa, vid tex. möten. Detta är inte att jämföra med orginal bi-xenon, för de är inte mycket till helljusbil (jämförde i veckan med kompisens V70N som har orginalxenon). Mitt kit har jag köpt från xenonkungen.se, men då kostade det ju oxå lite över 3000 kr. Så för de pengarna får man ju bra extraljus men de får ofta fötter, så här i höst mörkret... 8) [/quote]
av perhall
henka35 skrev:Jag kan bara säga att jag tidigare hade 3 st BigKnick. Dessa har jag inte idag för det behövs inte sedan jag monterade xenonkit på helljuset!
Sedan tar det ca 10 sek vid första tändningen för att få full styrka. När väl detta är gjort fungerar det lika bra som en halogenlampa, vid tex. möten. Detta är inte att jämföra med orginal bi-xenon, för de är inte mycket till helljusbil (jämförde i veckan med kompisens V70N som har orginalxenon). Mitt kit har jag köpt från xenonkungen.se, men då kostade det ju oxå lite över 3000 kr. Så för de pengarna får man ju bra extraljus men de får ofta fötter, så här i höst mörkret... 8)
[/quote]

Jag tycker bixenonljuset på S70/V70 är mycket bra om man ställer in det rätt. Men klart att det vore bra att få ännu mycket bättre ljus! Hur svårt är det att montera ett xenonkit för helljuset från xenonkungen? Kommer att göra det på nya V70:n i så fall.

PH
Användarvisningsbild
av ER
henka35 skrev:Jag kan bara säga att jag tidigare hade 3 st BigKnick. Dessa har jag inte idag för det behövs inte sedan jag monterade xenonkit på helljuset!
Sedan tar det ca 10 sek vid första tändningen för att få full styrka. När väl detta är gjort fungerar det lika bra som en halogenlampa, vid tex. möten. Detta är inte att jämföra med orginal bi-xenon, för de är inte mycket till helljusbil (jämförde i veckan med kompisens V70N som har orginalxenon). Mitt kit har jag köpt från xenonkungen.se, men då kostade det ju oxå lite över 3000 kr. Så för de pengarna får man ju bra extraljus men de får ofta fötter, så här i höst mörkret... 8)
[/quote]
Det hade ju varit betydligt smartare att köpa deras 45w kit och pressat in i big Knickarna, då har du lyse värt namnet. Snyggfaktorn är billigt pris att ge avkall på i mörkret då ändå ingen ser bilen för så pass mycket bättre ljusutbyte och dom sitter låsta på bilen, i ljusa tider ligger extraljusena och lighton bågen i skuffen för att behålla "snyggfaktorn".
Helljusreflektorn är för liten på S60/V70N för att ge nåt värre ljusutbyte.
Lovar att jag kan se tillräcklig skillnad mellan originalhelljus även med xenon och navigator med 55w halogen och skulle inte köra så mörkt och med så smalt ljusbild ordinarie helljus ger oavsett halogen/xenon då man väldigt snabbt vänjer sig vid det bar ljuset man får av riktiga extraljus.
av mange_s70tdi
Har hört någon gång att man inte får ha x-ljus till hel för att det tar för lång tid för den att slockna. dom bilarna som har det bland annat några bmw har en skiva som fälls ner för lampan när man bländar av, tänkte bara säga de så ingen går å köper lampor å grejer för flera tusen å inte kommer igenom besiktningen sen :)
Användarvisningsbild
av henka35
Inte är det några som helst problem med att få dem att slockna...
Ni får göra som ni vill, men jag är i alla fall mycket nöjd. Sedan slipper jag x-ljusen i grillen.
Montaget är mycket enkelt, tar ca 30 min.
av boeder
henka35 skrev:Inte är det några som helst problem med att få dem att slockna...
Ni får göra som ni vill, men jag är i alla fall mycket nöjd. Sedan slipper jag x-ljusen i grillen.
Montaget är mycket enkelt, tar ca 30 min.
Har du någon bild färdigmonterat? Artikelnr hos xenonkungen? Monteringsanvisning. Vilken årsmodell har du?
Användarvisningsbild
av henka35
Jag byggde ihop ett eget paket från xenonkungen.
Lampa: Standard HB3 6000K (2005- H9)
Ballast: Basic HID (snabb tändtid)
Plus kablar.
Monteringen är busenkel, du gör precis som i deras exempel.
Bilen är en 2002:a
Användarvisningsbild
av ER
En xenonlampa slocknar ju fortare än en halogenlampa ju, det blir svart/mörkt direkt( en av dom saker man först reagerade över efter byte till xenon), en halogen blir först gulaktig och svagare och svagare tills den är släckt även om det handlar om mycket kort tid så ser man hur en halogenlampa slocknar medans xenonen så bara slutar det tvärt att lysa.
Detta syns mycket bra på extraljus som går ner till helt mörk.
av perhall
henka35 skrev:Jag byggde ihop ett eget paket från xenonkungen.
Lampa: Standard HB3 6000K (2005- H9)
Ballast: Basic HID (snabb tändtid)
Plus kablar.
Monteringen är busenkel, du gör precis som i deras exempel.
Bilen är en 2002:a
Låter bra! Får testa det på min V70 II...
PH
installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]