Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Storfot skrev: tis 09 dec 2025, 18:07
Haren2 skrev:Fast är det inte så att de två drivhjulen roterar fritt relativt varandra? Differentialväxeln (i växellådan) ser väl till att hjulen kan rotera i olika hastigheter? Fast jag har inte stenkoll på hur det funkar.
Står ena hjulet på marken och du roterar det andra så fungerar differentialen som en nedväxling. Kronhjulet kommer att rotera med halva varvtalet som du snurrar det upplyfta hjulet med. Alltså nedväxling 2:1 från hjulet räknat. Eller 1:2 i vridmoment
Motorn lär bromsa med samma moment så i slutänden behöver du bara ta i hälften så mycket på det ensamma upplyfta hjulet för att dra runt motorn :-)
VolvoB20 skrev:Hallå.... tror knappast vridmomentet du orkar skapa med muskelkraft överträffar kraften av att du börnar på torr asfalt med sommardäck med bra grepp........
Det tror jag inte heller. Men jag tror inte det är toppen att rotera motorn åt fel håll dock. Men inte ens det tror jag kommer ha sönder den med handkraft.
Erik Å skrev: tis 09 dec 2025, 18:21
Storfot skrev: tis 09 dec 2025, 18:07
Haren2 skrev:Fast är det inte så att de två drivhjulen roterar fritt relativt varandra? Differentialväxeln (i växellådan) ser väl till att hjulen kan rotera i olika hastigheter? Fast jag har inte stenkoll på hur det funkar.
Står ena hjulet på marken och du roterar det andra så fungerar differentialen som en nedväxling. Kronhjulet kommer att rotera med halva varvtalet som du snurrar det upplyfta hjulet med. Alltså nedväxling 2:1 från hjulet räknat. Eller 1:2 i vridmoment
Motorn lär bromsa med samma moment så i slutänden behöver du bara ta i hälften så mycket på det ensamma upplyfta hjulet för att dra runt motorn :-)
För att förstå relationen mellan det du och Storfot förklarat: antingen kommer motorn alltså att rotera (med "halva" rotationshastigheten) eller så kommer det andra hjulet att rotera baklänges. Vilket av de två (eller hur mycket av vardera) som sker - är det en fråga om vad som har mest motstånd (friktion) i en given situation?

Och när man snurrar hjulet baklänges istället, som jag gjorde:
  1. Om andra hjulet också är lyft - kommer det rotera framåt då? Och motorn står stilla?
  2. Det andra hjulet är på marken istället och har för mycket motstånd (handbromsen är i och bakhjulen står också på marken). Då roterar motorn baklänges men endast tillfälligt - kamremmen slappas och så fort man släpper hjulet så spänns kamremmen igen och motorn roterar framlänges tillbaka till sin ursprungliga position.
Stämmer mina antaganden?

Det är lite off-topic men det vore värdefullt att lära mig.
Retep1964 skrev: tis 09 dec 2025, 01:20 Nej differentialen håller. Men hissa ner bil nästa gång. Biltema har ett otroligt dragskaft där inte kraftiga muttermaskiner med 1/2 fattning rår på. Ofta kromblåa. Typ 70-80cm långa. Det jag har i bilverkstad dragskaftet är 5/6 år. Har förläng 2 meter stått på gjort ordentlig Gun g för bult ska lossa. Dragskaft håller. Ofta fel kona. På skruv mutter. Eller otroligt tilldraget. Håll alltid svängbara huvud till hylsa 90 grader skaft mot mutter om det sitter hårt. Bult går alltid av annars. Mycket sällsynt att bullt går av vid 90 grader. Då är den hjälplöst fastrostad i hjullager
Vad är det för mutterdragare du refererar till? Hade fastrostade på traktorn och inte en när jag hoppade på ett 2.5 meter långt rör med mina 100 kg lossnade en enda, höll på en förmiddag utan framgång, köpte till och med en 3/4 tums kraft sats, vulgärt stor, lossnade inte ändå. Så jag körde in till gummiverkstaden och han lossade samtliga på några sekunder, bam, bam, bam, bam, bam så var de borta. Shit.... En sådan ska jag ha,sade jag och gick och köpte en redig mutterdragare.
Elpriset

Man slipper inte men det är ju lättare a[…]

HVO 100 för dyrt?

Produktionen av HVO ligger väl på max […]

Biltemas motsvarar original. Tankpumpen ska bara s[…]

Köpt gasfjädrar till 745-an 2 gån[…]